[TOEC] Rus DX SM7MX (SM5MX) SOSB/160 LP

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Mon Mar 18 08:56:16 EDT 2013

                    Russian DX Contest

Call: SM7MX
Operator(s): SM5MX

Class: SOSB/160 LP
QTH: JO87mg
Operating Time (hrs): ~15

  160:  251       0          38             46
  80:
  40:
  20:
  15:
  10:
Total:  251    0        38        46  Total Score = 122,976

Club: Top of Europe Contesters

Rig: TS-850SAT, 100 W
Ant: 18 mh T-vertical
S/w: TR4W v.4.234

Comments:

Alas, substandard conds, noisy!

RDXC är förmodligen en av världens mest välarrangerade tester ifråga
om det mesta, som t ex loggrättningstider/snabba resultat, utskick av
diplom, bra hemsida m m - men inget är så bra, att det inte kan bli
bättre.

Ambitionsnivån hos arrangörerna är stor, men det finns saker man inte
verkar förstå, som t ex Remotekörning, som alltså är förbjuden. Förmod-
ligen tror man att folk skulle sitta i Moskva och köra JA på 160 m via en
remotestyrd rigg i Vladivostok om Remote vore tillåten.

Så fort jag får tillfälle att öppna munnen, brukar jag säga att "jag
uppskattar att ni försöker hålla efter fuskarna därhemma - men lämna
gärna oss andra ifred!" Jag tror helt enkelt att man inte förstår konceptet
eller vet hur vanligt förekommande Remote är runtom i världen, utan att
det betraktas som fusk.

Det skulle också uppskattas om det funnes en Low Power-kategori
i SOSB. Som det är nu, är man som 100-wattare tvungen att antingen
köra alla band eller försöka tävla mot kilowattarna. I en test som är
väsentligt större än t ex SAC är en separat LP-kategori i SOSB ingen
orimlighet.

73,
Rolf
SM5MX