[TOEC] SAC SSB HP SG8X

sm5aqd at telia.com sm5aqd at telia.com
Sat Oct 19 12:07:55 EDT 2013

Tjena Grabbs !!

Resultatet finns på sactest.net

Har just kommit in efter ytterligare jobb med den nya 160m
vertikalen,
har hållit på någon månad nu. Fick ut 30 talet a 60 radialer idag?.får
se WX i morgon.
Tack Bertie SM5CBM för all hjälp.

Tack för god kamp i senaste SAC SSB. Nu vet jag att antennerna funkar
som de ska.
Efter inköp av ett nytt litet tangentbord (kom med post dagen före)
med USB kontakt istället för
trådlöst (hade detta tidigare år det ballade ur då och då). Dagen
innan lyfte jag även upp radialerna till 4SQ på 80m,
dessa var borta så kranbilen som skulle lyfta upp 160m vert kunde ta
sig förbi.
Satte även tillbaka 40m vertikalen så jag hade lite att skifta beamen
mot.

Har gjort om hela schack´et i sommar tagit fram FTdx9000D som stått på
undantaget i några år samt
kopplat OMNI6+ till Alpha´t, tänkte skifta så jag hade 2 radio. Tyvärr
gick PIN dioderna i Alpha´t ca 2 veckor innan testen.
Har ännu inte fått leverans av nya dioder ? hoppas dessa kommer snart.
Har även haft problem med THE magic box,
micro keyer 2R från Micro Ham, det visade sig att det var kortis i
själva enhen efter retur till tillverkaren, puh puh.
Har även bytt till en ny 8 Pack från WX0B så jag får plats med fler
antenner.

Det blev 9000 till Acom som fick tjänstgöra i årets SAC, hade som sagt
tusan till tur på 20m då det öppnade mot USA,
körde hela US/VE blev uppropad av KH6 å KL7. Tror jag körde stationer
med mycket mediåkra stationer och antenner
fick genomgående låga nummer. Jag fick mycket goda signalrapporter på
min signal från ? Overthere?, så kondsen var super åt det hållet.
Det kom även en hel del syd å central amrisar och några typ YB på
backen.

Jag brukar alltid sova några timmar orkar oftast inte köra hela
testen, målet var uppsatt till 2000 QSO´n samt ge SM poäng till cupen.
Vid ett tillfälle blev jag så där jä trött ?(skall jag orka köra
resterande testen så) gick och slaggade 1 timme men man vet ju att det
är lite svårt
att BARA sova 1 timme, det är lätt att fortsätta minsta motståndets
lag. MEN jag lyckades med olika övningar att faktiskt vakna.
Riggen stod naturligtvis på så det var bara att fortsätta med den
manuella DVk´n, tog några dagar innan hesheten försvann.

Söndagen tyckte jag var lite trög, hade dock en liten JA pile på 15m
men det brukar vara fler 10m var öppet så det blev några multisar även
där.

Grattis till OH8X, åt denna station var inget att göra, undrar vilka
konds dom hade ??  OH0Z hade också en stor pile.
Tyckte det var svårt att uppnå 2000 QSO´n men gjorde det i alla fall,
sista 3 timmarna gick på svensk sisu.

Kanske ses vi i nästa års test!!  / Håkan SM5AQD / SG8X