[TOEC] CQ-WPX-CW SM2T SO AB LP

Torvald Lundberg torvald at eurab.se
Mon Jun 1 13:40:46 EDT 2015

Hej,

Band Mode   QSO
---- ----  ----
10m    CW    22
15m    CW   374
20m    CW   671
40m    CW   423
80m    CW   201
----------------
Total      1691
Fick ihop ca 2500000 poäng.

Körde knappt 31 timmar på WPX'en i helgen. Hade annat som måste göras så
det blev inte full tid.
Fick ändå ihop så pass att det kan räcka till ett rekord om ingen anna
kört mer eller sömnbristen ger för stora avdrag i rättningen sen.
Konditonerna var bättre än förväntat, upplevde inte någon dämpsats på
lågbanden. Dom verkade höra mig hyfsat.

SE4E låg före mig varenda gång jag hörde honom så jag tänkte att om han
kör LP (vilket hangjorde) så har slår han mig nu igen.
I ett antal tester har jag legat med högre nummer än han i mitten av
testerna men ändå blivit förbikörd på slutet.

Denna gång använde jag min nya inte helt färdiga SDR transceiver. Ett
Angelia SDR kort som jag byggt in i en låda med filter och ett litet PA.
Fick ut mellan 60 till 100 Watt beroende på band. Logprogrammet är
integrerat med PC delen av radion. Bland annat har jag ett
realtidsspektrum så jag kan se var CW stationerna ligger. Det gör att
SoP går ganska fort. Man behöver inte ligga och vrida för att hitta dom.
Såg just att Contestspalten i QTC hade några rader om SDR. På 10 meter
så kunde man direkt se var dom var utan att behöva scanna bandet med
ratten. Dessutom kan jag lyssna i stereo. Tyvärr har min roterbara mast
rasat i en vinterstorm så hade bara en C3'a och dipoler kvar.
Annars var det ofta svårt att få till en bra run på högbanden pga för
svag signal.

Realtids spektrumet visar tydligt också att många starka stationer har
stora problem med nyckelknäppar och andra konstigheter.
Andra har rent och fint spektrum.

73!
Torvald SM2EZT - SM2T