[TOEC] CQWW CW SM3C SOAB QRP

Bengt Eriksson sm5cct@telia.com
Tue, 27 Nov 2001 22:51:38 +0100

                    CQ WORLD WIDE DX CONTEST -- 2001

      Call:      SM3C        Opr: SM5CCT
      Category:  Single Operator
      Power:     QRP
      Band:      All Band
      Mode:      CW
      Country:   Sweden
      Zone:      14

      BAND     QSO   QSO PTS  PTS/QSO   ZONES COUNTRIES

      160       52       50     0.96      3      26
       80      174      179     1.03      5      38
       40      142      183     1.29     10      43
       20      214      417     1.95     22      65
       15      276      521     1.89     20      76
       10      229      472     2.06     25      72

     Totals   1087     1822     1.68     85     320  =>  737,910

Equipment Description:
Ten-Tec Argonaut II, Index Lab QRP+, 5 watts output
Antennas:
10-20: Force 12 C3 7 el. multimonoband beam
40-80: HF2V vertical
160:   Inv.vee 2x39 m

Åkte upp till landet på fredag morgon för att i sedvanlig ordning fixa
lite med antenner inför testen.
Clas Ohlson har öppnat en butik i Täby centrum, vilken lycka. Tillgången
på kabel, kontakter, verktyg etc är obegränsad.
Det blev 100 m tråd och lite kabelskor denna gång. Tänkte förlänga min
inverted vee som jag förkortade med ett antal meter tidigare för att den
skulle komma upp lite högre i ändarna. Det medförde dock att den var
svårare att stämma av på 160 m, även med 5 watt är det bandet viktigt
för att skaffa 25-30 multipliers. Så nu blev den 2x39 m, mittpunkten
uppe i masten och ändarna bara 1,5 m ovan marken men det fungerade
utmärkt så det får bli så i fortsättningen.
Efter ha haft licens i drygt 41 år så är jag expert på att få trådar,
kablar, fästlinor etc att trassla sig på det mest häpnadsväckande sätt,
konsten verkar ha förfinats på senare år och är numera smått
imponerande. Lovar att jag kan få tio meter tråd att slå ett stort antal
knutar på sig själv och till synes av sig själv!
Detta medför dock att ett arbete som borde ta 30 minuter tar c:a två
timmar. Eftersom jag gärna river ner antennerna snabbt och tänker att
när de skall upp igen så får vi ta itu med problemen då.  Följden av
detta blir att jag gärna köper ny tråd, helt otilltrasslad inför nästa
antennexperiment.
Nåväl inv.vee kom upp men så var det dags för vertikalen, HF2V, den
skall ha ett antal radialer och nu börjar det bli mörkt, jag hade nog
flera dussin uppmätta radialer liggande men de befanns sig någonstans
mitt i en trådhärva som kanske sträcker sig någon halv kilometer (om nu
nägon människa kan reda ut den). Så det fick bli nya radialer av den nya
100 meters tråden. Den låg ju snyggt virad i en kartong, men kartongen
öppnades och ser man på, efter bara 30 sekunder så var det en härva utan
lika, vilken tur att jag nu skulle ha bara längder om 10 eller 20 m.
Hade tänkt förse dem med kabelskor i ena änden, jag hann med en innan
jag insåg att nu måste ficklampan fram vid antennresningen så
kabelskorna skippades, det gick bra att vira fast dem..
Vertikalen kom upp i nästan kolsvart mörker, radialerna spändes ut och
hade som tur var nästan perfekt svr på både 40 och 80.
Installerade och provkörde två transceivrar och allt verkade fungera.
Så då var det dags för det sedvanliga bastubadet uppe vi
Hemlingbystugan, det ingår i min mentala uppladdning.
Nu kom jag slltså ditt några timmar senare än vanligt eftersom
antennjobben dragit ut på tiden. Men det var tur för när jag kom dit så
hade de precis fått strömmen tillbaka efter två timmars strömavbrott!
Bastun hade just återfått värmen.
Det blev ett par timmars sömn innan testen startade.
Det flöt på bra ända fram till lördag eftermiddag då condxen bara
kollapsade, visserligen fanns det en och annan station att köra men inte
var det kul. Nu var det bara att glömma alla tankar på ev. rekord.
Gunnar SGP på SK3W undrade om jag inte skulle komma över och köra hos
dem, Tord EVR hade åkt hem, vet inte om condxen var orsaken.
Men jag satt bra i mitt varma schack så ville inte ut i kylan och det
var ju spännande att se om eller kanske när condxen skulle komma
tillbaka.
Jag kunde kosta på mig en lång promenad för att inandas friskt syre och
att äta i lugn och ro innan det var dags för några timmars harvande på
de låga banden.
Sov 3,5 timmar mellan 2330 och 0300. Det var nog någon eller ett par
timmar för mycket eftersom jag var oförskämt pigg när testen slutade.
Min Argonaut har inte varit riktigt frisk på senare år, problem som
kommer och går.
På natten tänkte jag att jag skulle ge QRP+  från Index Lab chansen i
hetluften.
Jag har haft den som lite reservstation och inte vågat prova den fullt
ut, men det ångrar jag nu. För oj vilken skillnad det blev, det variabla
filtret mellen 0,1 och 2,4 KHz är helt superbt och även om det inte är
Ten-Tecs QSK så fungerar den helt tillräckligt.
Den är inte stor, går nästan ner i fickan (nåja kanske om man har såna
där Hip-Hop-brallor) och har endast sju knappar på framsidan.
Men inte behöver man mer än så!
Det blev ju ufb condx på söndagen ochg det var bara att ge järnet,
multiplarna ökade i stadig takt men det var för många timmar att ta igen
för att vara riktigt nära rekordet men fär ändå vara nöjd med resultatet
och trots en solstorm så var det  ROLIGT!
(Jag var ytterst noga med antennnedtagningarna, rullade upp all tråd,
ink, radialer på spolar etc. så nästa gång!!)

Bengt
SM3C
(SM5CCT)