[TOEC] WWCW SM5G SOAB LP

Hakan Linderhed sm5jbm@swipnet.se
Wed, 28 Nov 2001 01:08:00 +0100

CQWW CW 2001

    Callsign Used : SM5G
         Operator : SM5JBM
         Category : SOAB LP

   BAND   Raw QSOs   Valid QSOs   Points   Countries   Zones

  160CW       55          55         56        29         5
   80CW      269         269        291        45         7
   40CW      213         213        320        58        13
   20CW      425         423        882        76        26
   15CW      408         408        896        84        21
   10CW      352         352        851        87        25

 Totals     1722        1720       3296       379        97

    Final Score = 1568896 points.

Rig: TS850 (ingen SO2R den här gången)
160m: inv-L med "knäet" 14m upp och några spridda radialer på gräsmattan som
hundarna trasslar in sig i.
80/40m: inv-V:s @ 16m
20/15/10: C-3 @ 19m

Gick ganska hyfsat med tanke på lördagskondsen. Med mitt läge i
södra SM5 (några mil från SM7), slapp jag antagligen undan lindrigare
än olycksbröderna längre norrut. Men ändå...medel QSO poängen under
lördagen var 1.4 jämfört med 2.4 under söndagen.

Lider fortfarande svårt av little-pistol-sjukan att hellre S&P/dammsuga
banden på multisar än att ropa CQ. Under helgen körde jag t.ex. bara
15% av QSO:na på CQ. Givetvis är det mycket en följd av att bara köra
med 100watt men jag märker också att vissa (t.ex. EZT) får rätt bra
utdelningen på sina CQ:n även med LP. Så det handlar väl om att ändra
mental inställning helt enkelt - "att känna sig stark" :-)

Hur som helst, lärdomen av den här helgen var väl att man inte ska ge
upp även om kondsen i början av testen verkar urkassa. Man vet aldrig
vad som väntar på banden ett dygn senare...

Kul att läsa om IMO:s (och SGP:s under SSB-delen) "träningsläger" inför
WRTC. Med deras målmedvetna satsning kan det nog bli riktigt spännande
i Finland nästa år. TJ och grabbarna får se upp!

73, Håkan -JBM o G