[TOEC] Re: [TOEC] SSA-enkät på CCF-reflektorn

SM5AJV sm5ajv@chello.se
Thu, 17 Oct 2002 18:57:46 +0200

Svar från SM5AJV / 8S5A:
- - - - - - - - - -
1. Ska 160 m inkluderas?
NEJ!

2. Ska straffpoängen för omärkta dupes tas bort?
NEJ. Men frågan spelar ut sin roll om man
rättar loggarna med hjälp av dator och Cabrillo

3. Ska straffpoäng ges för felaktiga QSO?
NEJ, men jag antar att felaktiga QSO
skall "nollas". Jag kan inte se i regelverket
hur man vid loggrättningen skall förfara med
felaktiga QSO överhuvudtaget. Det är inte vid
speciellt många tillfället loggarna verkligen
rättas/gås igenom enligt mitt förmenande.
Om jag minns rätt så var det slutgiltiga
resultatet i förra årets test identiskt med det
preliminära. Jag anser att det klart skall framgå
av reglerna hur loggrättningen går till.

4. Ska DX-Cluster få användas även av Single Op.?
NEJ. Däremot kan jag tänka mig att DX-cluster
skulle kunna vara tillåtet i reglerna för single op
icke-skandinaver för att öka QSO-möjligheterna
för oss icke-skandinaver. I höstens tester så
märktes det att man blev spottad då och då.

5. Ska Cabrillo vara logstandard för SAC?
JA. Men vad jag vet så stöder t.ex. inte TRLOG
den standard som nu finns. Hur det är med de
andra programmen vet jag inte. Ett konverterings-
program vore bra att ha tillgång till både
för oss och icke-skandinaver.

6. Ska loggarna vara "öppna" för alla att titta på?
JA efter logg-deadline. Men en sådan öppenhet betyder
mer jobb för loggrättarna. Istället kanske vi borde
underlätta att resultaten kommer fram fortare än
vad de gör idag. Cabrillo och det framtagna rättnings-
programmet är steg i rätt riktning.

7. Skandinaver ska få köra andra skandinaver - mult. enligt DXCC?
NJAE... är lite tveghågsen här :-)

8. Om JA enl. punkt 7 ska QSO med eget land ge 0 eller 1 poäng?
   (QSO med övriga skandinaviska länder föreslås ge 1 poäng/QSO)
Om JA i 7, så noll poäng för eget land och ingen multiplier

9. Ska det vara tillåtet att ha QSO med stationer som inte
   deltar i SAC?
NEJ! Antingen är man med i testen eller så är man det inte.

10. Ska SAC gå bara en helg (3:e helgen i september) mixed CW/SSB?
NEJ. Contest är kul, det blir roligare med två tester...

11. Ska SSB-delen i SAC flyttas till en annan helg?
NJAE, har vi koll på hur många potentiella RTTY-contesters
vi "förlorar" i dagens läge?

12. Om JA på 11 - har du ett förslag på vilken helg?
Det var knepigare... Det kommer alltid att krocka
med någon annan test som i sin tur inte kommer att
gilla att bli överkörd av SAC...