[TOEC] NRAU SM5AJV

Jan-Eric Rehn (SM3CER - 7S3A - SA3R) jan-eric.rehn at telia.com
Sun Jan 9 14:51:47 EST 2005

Hej!

Ingemar, SM5AJV skrev:

> Jag såg en blänkare på OZ-reflektorn om att OZ5WQ will
> ha loggarna i Cabrilloformat. Men jag har inte hittat
> några uppgifter i reglerna om hur formatet skall se ut.
> Varning: TRLOG:s Cabrillo-fil saknar sänt serienummer
> så den kan man inte använda rakt av.

Man kan ju t. ex. fråga mig... HI

Tyvärr har inte det blivit någon överenskommelse mellan de skandinaviska
(och baltiska) länderna om att Cabrilloformatet ska användas i NRAU-Baltic.
Jag har föreslagit detta vid ett flertal tillfällen. Jag hoppas dock att det
kan bli en sådan överenskommelse vid nästa NRAU-möte.

Jag har dock själv använt Cabrillologgar och ett rättningsprogram, när jag
rättade loggarna för NRAU-Baltic 2003. Tyvärr ville inte LA9HW utnyttja
detta program och/eller min och SM2EZT:s hjälp vid rättningen av loggarna
för 2004! Däremot vill gärna OZ5WQ använda programmet för årets NRAU-Baltic.

Den 12 december 2002 skrev jag en Cabrillospecifikation för NRAU-Baltic. Den
är dock inte publicerad i reglerna, eftersom vi som sagt inte har någon
överenskommelse om detta än. De finns som en ren textfil, men en sådan går
ju inte att bifoga i ett mail till reflektorn. Det kommer också att bli
felaktiga radbrytningar, om man skulle kopiera in textfilen i själva mailet,
så då blir det bara "rappakalja".

Om någon vill ha textfilen med specifikationerna så kan ni höra av er, så
skickar jag den till er direktadress.

Jag har också ett inmatningsprogram för pappersloggar, om någon skulle vilja
ha en kopia. Visserligen är det en "specialvariant" av MT-logginmatningen
och datumen är därför felaktiga. De går att ändra lätt via "sök och ersätt",
som finns i programmet. Annars är det exakt samma format på Cabrillologgen
för NRAU-Baltic, som för MT.

Det som skiljer är:

CATEGORY: operator-category
For NRAU-Baltic Contests the operator-category must be one of the following:
SINGLE-OP or CHECKLOG.

och

CONTEST: contest-name
The contest-name must be one of the following:
NRAU-BALTIC CW or NRAU-BALTIC SSB.

Jag kan också bistå med hjälp att konvertera er logg till Cabrillo för
NRAU-Baltic, om någon behöver en sådan hjälp.

73 de Janne, SM3CER

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A - SA3R
SSA Contest Manager - SWEDEN
E-mail: sm3cer at contesting.com - sm3cer at ssa.se
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Also QRV in MS or MM from: SI9AM - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000 and WRTC-2002