[TOEC] CQWW CW SK3W

Dan Hultgren sm5imo at swipnet.se
Tue Nov 29 14:45:34 EST 2005

Call: SK3W
Operator(s): SM5IMO
Station: SK3GW

Class: SOSB/80 HP
QTH:
Operating Time (hrs): 32

  160:
   80: 1722    31      112
   40:
   20:
   15:
   10:
------------------------------
Total: 1722    31      112  Total Score = 415,701

Club: Top of Europe Contesters

Setup:  Orion, slutsteg, microkeyer, N1MM 5.11.2, 4-square

Eftersom SK3W är under ombyggnad kunde vi inte köra multi/single som
vanligt, utan vi lyckades skrapa ihop två single band 160 (SK3GW, op
SGP) och 80 (SK3W, op IMO).

Min målsättning var att försöka slå HCMs rekord på 362000 poäng. Ett bra
rekord men helt klart möjligt att slå med hyggliga konditioner.

Vår 4-square som varit qrt en längre tid reparerades 2 helger innan
testen. Det var spännande för vattennivån var i stigande i Dalälven så
rejäla stövlar var ett måste men vi lyckades trots det att få antennen i
brukbart skick.

Testen startade med bra konditioner västerut men inga större pile-ups
gick att uppbåda men det flöt på i jämn takt. Lyckades köra 12 stationer
från zon 3 SP och det är jag nöjd med. Ingen zon 1 eller 31 i loggen,
hörde AL7Z vid ett tillfälle men han var upptagen med att köra japaner.
LP till staterna gav inget resultat varken lördag eller söndag. När man
kör single band så behöver man inte ägna så stor möda åt S&P. Jag blev t
ex uppropad av KH2, A5, 9N och XE. Trots 112 körda länder hörde jag
några jag missade såsom ZS, KL7, KH0, DU, PY0F, VP2E och ZP.

Söndag blev seg med relativt låga rate, jag passerade det gamla rekordet
i kvällningen och fortsatte till kl 21 då jag packade ihop. Hade ingen
möjlighet att vara ledig från jobbet på måndag så behövde några timmars
sömn innan det var dags för saltgruvan.

Att köra med Orion är en fröjd. Mottagaren måste upplevas. Vad som blir
tydligt med Orions suveräna mottagningsegenskaper är också att kvalitén
på många signaler har en del i övrigt att önska. Många europeer har
kraftiga nyckelknäppar och är onödigt breda. Detta gäller inte bara
stationer från forna öst (även om dom är överrepresenterade) utan även
stationer från västeuropa. Yaesu FT1000 är säkert en starkt bidragande
orsak till detta men när man nu slutat tillverka Mark V så vi får hoppas
att dom fått ordning på FT9000/2000 beträffande sändaregenskaperna.

73 de Danne/IMO