[TOEC] Kör SM6EQO verkligen qrp?

Håkan sm6eqo at bredband.net
Tue Aug 24 11:15:55 PDT 2010

  Fredy!

Att folk blir förvånade och en aning tvivlande över vad några få ynka
wattar kan åstadkomma är något som alla qrp-aktivister möts av. Det är
ingenting nytt. Har man lagt ner mer än 100.000 kronor på rig, slutsteg,
mast, beam, rotor och en massa kabel så vill man gärna tro att allt
skall gå väldans mycket bättre än för någon som kanske bara lagt ner
bara några tusen på hembyggda grejor och en enkel vertikal. Det är helt
naturligt och mycket mänskligt.

Annars är jag av den bestämda uppfattningen att _OM_ det fuskas med
effekten så sker det huvudsakligen i high-powerklassen. Det värsta
exemplet jag har hört talas om var ett gäng i en numera självständig
sovjetrepublik som, under tiden det begav sig, byggde om en gammal
rundradiosändare och vräkte på med närmare 50 kW! I och för sig måste
man beundra dem för det var nog inte någon helt lätt teknisk utmaning
att få det att fungera. Antagligen hade de också hejdlöst roligt när de
skrämde slag på alla ont anande contesters på banden... :-)

Har man som jag aktiverat en massa SOTA:s (51 stycken närmare bestämt)
har man grundligen fått klart för sig hur mycket qth:ets läge,
markförhållanden och omgivning är avgörande för hur man hörs och kommer
ut med sina signaler. Själv har jag haft en himla tur där jag bor i
Mölndal, "smack in the middle" av ett jättestort i det närmaste idealt
jordplan både för min antenn och som reflektor för mina markvågor.

Sedan kan man ju fråga sig vad som hänt med visdomsorden jag fick lära
mig som nybliven amatör på 70-talet, nämligen att det allt annat
överskuggande kriteriet för en god antenn är att den skall sitta "högt
och fritt" och vara avstämd för det band man vill använda. Numera verkar
det som vilken pinne som helst skall vara en ideal dx-antenn hur den än
sitter och var den än är placerad bara fabrikanten utlovar guld och
gröna skogar.

Jag kör qrp för att jag helt enkelt är tvungen till det. Det är enda
möjligheten om jag vill fortsätta som aktiv radioamatör. Minsta klagomål
från någon granne om störningar på hans TV, eller någon annan
elektronisk utrustning, skulle vara rena katastrofen för mig. Sen kan
jag ju inte sticka under stol med att väl man sitter i den sitsen så gör
man gärna nöden till en dygd! Men det är väl ganska mänskligt det också
kan jag tro... :-)

Angående multioperatorklassen kan jag till viss del hålla med dig. Som
seriös single-operator contester i veteranklassen  är det väl 20 timmar
som gäller för en 24-timmarstest exklusive alla pauser och en kortare
horisontal återhämtningpaus. För den seriöse yngre senioren är det väl
24 timmar utan uppehåll som gäller. Så visst är det lite orättvist att
alla effektklasser som körs som multioperator skall klassas som
high-power. Kruxet är väl bara att komma fram till en rättvis
omräkningsfaktor.

Sedan kan man ju ställa sig frågande inför att en del tycks ta SSA HF
Contest Cup på så himla stort allvar. Det ursprungliga syftet var väl
helt simpelt att skapa en liten morot så att contestaktivieten kom igång
i vårt land. Kan man inte låta sig nöja med det? Priserna tycker jag är
tämligen ointressanta. Jag behöver inga av dem, möjligen med undantaget
för presentkortet från Stööks Skor. Ett par nya vinterkängor skulle inte
sitta helt fel... :-)

/Håkan