[TOEC] Kör SM6EQO verkligen qrp?

Allan H Pettersson sm5css at telia.com
Thu Aug 26 10:11:50 PDT 2010

Håkan och övriga inblandade!

Jag hyser fullt förtroende för dig Håkan och känner absolut inget behov av
att kontrollera dig!
Jag tror inte heller att någon annan av de tio du radar upp skulle känna
någon tillfredställellse i att kontrollera dig eller själva till och från
fuska sig igenom ett helt år! Man kanske är blåögd, men det är vad jag tror!
Jag går inte in i någon diskussion då jag inte har någon bakgrund.

Jag har själv i år insett hur skönt det är att slippa slå på slutsteget
(förutom i stand-by ibland för att ladda kondingarna) och hur mycket jag kan
köra med mina 100 wattar, och vid ett par tillfällen (SMP-MAY och EA-QRP)
hur bra det går att köra även med de futtiga 5 wattarna, även om den
erfarenheten inte är stor!

Jag har alltid resonerat som att man i första hand tävlar mot sig själv med
de förutsättningar man har eller vill leva med, vad gäller operationsteknik,
ambitioner, boende, familjeförhållanden, ekonomi osv, och vara glad över
det.
Visst ser man ibland en liten ö i havet med de förutsättningar ett boende
där skulle ge, men hur flytta ut frugan dit och få henne att trivas HI!
Nej familjeumgänge med fru, barn och barnbarn, släktträffar och fester med
sina vänner går nästan alltid i första hand, och sedan får man köra radio
efter
ork och ambition övrig tid, det är min inställning! Det förklarar kanske
varför jag kör många tester men aldrig placerar mig särskilt bra!

Att starta upp HF-cupen var väl det bästa som hänt på mången dag för att öka
testaktiviteten! Själv har jag kört mer under första halvåret i år än något
helår under mina tidigare 50 radioår! En eloge till er som totade ihop det!
Att bara ha en resultatlista med omräkningsfaktorer var ju också lyckat,
även om det alltid är några som klagar på att det inte är
millimeterrättvisa! Det här är ju på skoj, för ingen kan väl med vett och
vilja se detta som en riktig tävling och sitta och blåköra ett helt år!
Målet för HF-cupen detta år, att öka testaktiviteten, får väl redan anses
som uppfyllt! Granskning får man ju räkna med om man "sticker ut" men håll
diskussionen på en lagom nivå från alla parter, så ingen tappar sugen!

Det där med Skimmer kan kanske vara intressant för att jämföra
signalstyrkor, men för contestkörning har jag aldrig nyttjat varken skimmer
eller cluster, trots att det ibland är tillåtet och andra nyttjar det, men
det bryr jag mig inte om! Fel, undantaget var just under helgen, då hade jag
faktiskt clustret igång bara för att kanske kunna få någon info, om SM7BHM
with crew var välbehållna efter försök till landstigning på Märket, då det
var så oroande tyst ifrån dem!

Låt inte eterhavet förmörkas av granskning och diskussioner, utan tuta och
kör vidare med glatt
humör Håkan!

Allan SM5CSS - 7S5S