[TOEC] Trolighetsfaktorn i effektgränser och S-metrar, samt decibel

Mikael Rytky vfr_micke at msn.com
Fri Aug 27 12:31:24 PDT 2010

Hej alla!

Tekniskt medlingsförsök nr 2.

Låt oss nu hålla oss till saken så gott vi kan, samt hålla isär sak och persondiskussioner. Ingen tycks vilja försöka lösa "problemet" eller hitta en förklaring, utan biter sig än hårdare fast i olika trosuppfattningar, i mitt sinne helt frikopplade från marken. Jag, å min sida, biter mig fast i den tekniska aspekten i tron att varken teknik eller amatörradio utvecklas till dagens status med hjälp av tro.

Ang S9+40 resp +60 dB:
-En 20 dB starkare signal är en faktor 100 på effekten. Om EQO var 20 dB starkare än en 100W station med samma antenn på samma avstånd, så är hans uteffekt nätta 10 kW! Om 100W stationen hade en 3 elementare med t ex 6 dB gain så behöver EQO dra upp till
lätt ansträngande 40 kW för att hålla den andra stationen 20 dB bakom i backspegeln. Nu har vi definitivt lämnat QRP-klassen.

Om tar en annan typ av resonemang. Vi ökar EQO:s avstånd med "20dB" så att vi jämnar ut skillnaden mellan 100W-stationen

och honom. Effekten minskar med kvadraten på avståndet. 100 ggr effekten blir 10 gånger avståndet, vilket innebär att vi får flytta EQO
50 km bort. Från Mölndal till Borås.

Njah, inget av ovanstående låter väl särskilt rimligt att S-metern visar vad den borde.

Om S-metrar:

Helt riktigt Rickard, en S-meter stämmer YTTERST sällan bra över värdet "S9". Vad S-metern visar beror helt på hur AGC-loopen i mottagaren är konstruerad, om vi inte ger oss in i proffs-segmentet av mottagare som ofta inte använder "S"-skalan alls. Däremot kan just värdet S9 vara ganska exakt kalibrerat, men det betyder absolut inte att mätvärdena över S9 är alls korrekta. Jag har själv mottagare som som hoppar från S9 till S9+40 med endast 15 dB signalökninig och till +60dB med ytterligare 5 dB signalökning. Så skillnaden på S9+40 och S9+60 (20 dB) kan sannolikt även i en relativt modern rigg vara så lite som 5-10 dB. Många S-metrar skulle behöva ritas om i det röda området över S9. En S-meter som ytterst sällan ger sig in långt på det röda även vid starka signaler är sannolikt en ganska korrekt fungerande sådan.

OM skillnaden i själva verket är ca 10 dB, säg 2 S-enheter, så finns nog mer jordnära förklaringar till skillnaderna, t ex topografin.
Jag har inga som helst problem att minnas lokala skillnader på 2-3 S-enheter från olika 5W -stationer på 10 km avstånd PR-radio -tiden.

...Det var allt från kvällens avsnitt av "gissa min uteffekt".

mvh Mikael SM6VJA