[TOEC] Trolighetsfaktorn i effektgränser och S-metrar, samt decibel

Kjell W. Strom strom.lime at xs4all.nl
Sat Aug 28 03:34:37 PDT 2010

Jag nyper mig i armen, för att kolla att jag är vaken. Ibland
oss finns uppenbarligen en grupp vanligen sansade kollegor, som
vill överföra kontrollsamhället på vår hobby och införa
radarkontroller längs utbredningsvägarna.

OK, låt gå, men gör det ordentligt. Ålägg alla som vill deltaga
i en contest att använda en enhetstransceiver med plomberad
anslutning till en enhetsantenn. På så sätt kan man hålla
ordning på samtliga trafiksätt, inte bara CW. Mark- och
utbredningsförhållanden kan vi inte göra så mycket åt för
närvarande, men baserat på erhållna resultat kan man med tiden
konstruera ett handikappsystem, som i häst- och bilsport.

Framtagandet av enhetsutrustningen kan skapa arbetstillfällen,
vilket är populärt just nu.

Nu skall jag lyssna på något contestfritt band, där Remote
Beacons inte för statistik över mig.

73 till alla,
Kjell, PB3SM - SM6CPI