[TOEC] CQ 160M CW 2011

MATS OLOFSSON sm7gib at telia.com
Wed Feb 2 09:42:40 PST 2011

Hej!

Vi körde M/S i år igen från Stenhejdan med Team SK7DX. I år så höll att på
att gå åt skogen då jag själv åkte på en rejäl influensa veckan innan.
Tisdag kväll veckan innan tävlingen så hade vi bara mig som operatör. Pga.
sjukdom, familjeskäl samt trasiga muskelfästen fick SM7TGA, SM7JNT och
SM7YEA lämna återbud. Torsdag veckan innan så var jag på benen och jobbade.
Kvällens arbete blev att ringa runt och fixa nya operatörer, vilket inte är
helt lätt dagen innan. SM7DLK/Göran, SM7KJH/Christer samt SM7VZX/Samir
hoppade på tåget och vi kunde genomföra testen i klassen M/S.

Nytt för i år var att vi kunde köra multisar genom att koppla in oss på
runner stationens slutsteg samt sändningsatenn. Som spaningsstation användes
en K3:a med panadapter samt en stor magnetisk loopantenn som lyssning i
väster/österläge. Vi testade denna lyssningsantenn redan förra året med goda
resultat. Runner stationen bestod som vanligt av en FT 1000 MK V Field.

Konditionerna var som många vet inte de bästa västerut och vi körde cirka 11
stater/regioner mindre än förra året. Vi märkte att vi behöver utöka
bäverparken med antenner norrut och söderut. Österut gick det dock betydligt
bättre.

Vi har missat många DXCC länder som fortfarande ligger utanför våra
bandsegment i SM. Många stationer valde att ligga ovanför 1850 och under
1810 vilket missgynnar oss tyvärr.

Det var i alla fall en spännande helg trots att vi dagarna innan trodde att
allt skulle gå oss förbi. Stort tack till DLK, KJH och VZX som hoppade på
tåget på kort varsel!

Tack till alla som körde oss!

 CallSign Used : SK7DX

QTH: Stenhejdan, SM7BCX

 Operator(s) : SM7BCX, SM7DLK, SM7GIB, SM7KJH, SM7VZX.

Operator Category : MULTI-Op

Club/Team : SSRA, Sydvästra Skånes Radioamatörer.

         Software : N1MM Logger V11.1.3

Total    QSOs = 1543   State/Prov = 37   Countries = 79   Score : 1 044 928