[TOEC] Russian DX Contest 2011 - Rules

Rolf Salme, SM5MX sm5mx at yahoo.com
Fri Feb 11 01:51:27 PST 2011

Mats,
Utmärkt att du påminner om denna test, som förutom att den är trevlig också är en av världens i särklass mest välorganiserade tester, i alla avseenden.
Ett frågetecken tycker jag mig dock ana. På hemsidan www.rdxc.org under "Tips&Hints" och "Russian Regions" har man kunna läsa den hittills mest begripliga handledningen i det ryska prefix- och callsignsystemet, i sig ett under av klarhet - d v s tills för något år sedan. Då började man åter använda en del distriktssiffror som systemet s a s förlorade i samband med Sovjetunionens sammanbrott, som t ex 5:an och 8:an.
Såvitt jag nu kan se, har man lagt till siffran 8 i den ovannämnda förteckningen för några mystiska regioner en bit österöver i zon 18 i Asien - men med "null" UTC Offset! Redan där börjar således mystiken, vartill alltså kommer att en del andra siffror som jag nu tror används inte finns med i listan. Eller har jag fel?
Jag tror att du också läst en del ryska dokument, typ "Rysk författningsssamling" som antyder att några gamla siffror tagits i bruk igen, dock utan närmare uppgift om var. Men har du, som väl ändå gräver djupare dagligen i ryska källor än jag själv, hittat någon mer tydlig förteckning över den ryska distriktsindelningen?
F ö märkligt att RDXC verkar missa just den här detaljen, om man nu gjort det.
73,RolfSM5MX