[CCF] reflecting 1UP-1WZ de 1WZ

Ilkka.korpela@helsinki.fi Ilkka.korpela@helsinki.fi
Thu, 12 Oct 2000 09:59:33 +0300 (EET DST)

Quoting jari.jokiniemi@nokia.com:

> On ihailtavaa, että liiton kehittävä rooli radioamatööriksi pääsyn
> mahdollisimman helpoksi tekemiseksi tulee näin selkeästi esille! Sillä
> on
> todellakin vaikutusta sekä kilpailutoimintaan erityisalana että
> amatööriharrasteeseen laajemminkin.

  Tässä OH1WZ (Tämä aihe ei ole oikeasti CCF-reflektorille
  tarkoitettua, mutta kun alkuun päästiin. Manageri sanokoon,
  jos pitää vaihtaa aihetta tai olla QRT)

  Kertoisitko Jari millä tavoin se (tutkinnon vaikeus) mielestäsi
  vaikuttaisi /vaikuttaa  ?

  Minä pidän tutkinnon vaativuustason lähtökohtina:

   * osaa liikennöidä sääntöjen mukaan, heti tutkinnon
     suoritettuaan ja mieluiten myös jonkin aikaa sen
     jälkeen (vrt. 3699 kHz) (Liikenne)

   * osaa rakentaa turvallisia laitteita (itselleen ja
     muille) (Tekniikka)

   * Tekniikan ja liikennekokeen tulisi antaa yleiskuva
     siitä minkälaisia teknisiä ratkaisuja nyt ja lähitulevai-
     suudessa on (tietoisuus koko RA-toiminnan kentästä):

      + eri modet
      + antennitekniikka
      + rigin toiminta (jollakin tasolla tietoisuus siita
        mita radiot ovat syoneet ja kuinka ne toimivat)

   * kannustavuus (orsia, joille kurottaa)
       + porkkanaa tarjolle, keppi oli ennen 5 v välein
         uusittava kokelaslupa, mutta se vei liitolta
         jäsenmaksun suorittajia, tosin liiton kustannus-
         rakenne oli silloin ennen toinen, toiminnan
         muuttumisesta en ole varma.

   * lisäksi "ei-rationaalisena" elementtinä pidän CW:tä
     tutkinnon ja RA-toiminnan "porkkanana".

Ilkka