VAST:RE: [CCF] SAC - kilpailuna

Klimoff Timo timo.klimoff@pt3.tempo.mol.fi
4 Sep 2000 12:44:02 +0200

MIME:jukka.klemola@nokia.com:
>80-luvulla väännettiin kerroin versus 001 sääntöä jo.
>Lukekaa vaikka vanhoja RA lehtiä.
>Tai 90 luvun alussa.
>
>Siinä keskustelu meni siihen että QSOpistettä
>sarjanumerottomasta ei saa muta kertoimen kyllä.

Aiemminhan SAC:ssa oli sääntö, että jos sarjanumeroa ei saatu/kopittanut qsosta
sai pisteen vähemmän (= EU 1p, DX 2p). En muista milloin tämä muuttui, mutta se
taisi olla joskus Harri/Tomin aikana, varmaankin Ruotsin painostuksesta. Ehkä
Tomi muistaa. Oma mielipiteeni on, että kilpailun ulkopuolisen aseman voi
workkia kertoimeksi, mutta kusopisteeksi merkitään nolla.
Ei liene ongelma edes nykyisillä softilla, CT:llahan muutenkin joutuu
manipuloimaan/editoimaan lokit jälkikäteen. (Tässä kohtaa toistan vanhan
vinkkini CT-workkijoille: käyttämällä DX-peditiomodea kone osaa kertoimet ja
shift-F2:lla asetetaan sanomaksi 5nn# - sitten vaan lasketaan/editoidaan
excelillä pisteet. Työlästä mutta onnistuu).

>Eli se mistä nyt loppujenlopuksi on puute, on se että lokiohjelmat
>vaativat sen 001 numeron sinne että voisivat jollakin tapaa ottaa
>kuson lokiin.

Tämä ohitettiin silloin kun tuo em. sääntö oli voimassa laittamalla 000.

>Moraalisesti arvelluttavana piirteenä kisassa SSB-bandilta on
>asemia houkuteltu pitämään kusoa varsinaisen **027:ssä istuvan
>kanssa eikä niinsanotulla fonebandilla niitä juuri olla workittu.
>Joku riittävän innokas on voinut houkutella CW bandiltakin jonkun
>kertoimen joskus.

Tuossahan on moraalisesti arveluttavaa se jos asemalla on kaksi TX-signaalia
samalla bandilla yhtäaikaa. En tiedä ehkä tuota aiemmin JOC:n kysymää konstia on
joskus jossain harrastettu, tuskin kuitenkaan laajamittaisesti, ainakaan ei
missään niistä operaatioista joissa olen ollut mukana 1986-1999. Kuten aiemmin
Juholle vastasin, panos/hyötysuhde lienee kuitenkin heikko.

>Eräät baltit jyräsivät käsittääkseni jo NRAU-kisakkeessa.
>Siinä suuntaa tulevalle versiolle SAC:Stä.
>Onkohan Suomesta vastusta niille vai ovatko ne bandiJyriä?

Mutta onko aktiviteetti vähentynyt SAC:ssa?
Kuka tekisi todellisen tutkimuksen asiasta? Johtuvatko pienemmiltä tuntuvat
vasta-asemien kusonumerot itäblokin kerhoasemien vähentyneestä aktiviteetista
multi luokassa? Ainakaan skandien kusomäärät eivät liene tippuneet. Marttihan
ajoi 2600 qsoa SSB:lla 24 tunnissa, CW:lläkin päästiin yli 1800 qson.

Timo OH1NOA

--
FAQ on WWW:               http://www.contesting.com/ccffaq.html
Submissions:              ccf@contesting.com