[CCF] SAC & 160 m

Jari Jussila Jari.Jussila@oh2bu.pp.fi
Wed, 06 Sep 2000 21:54:53 +0300

Rami  al.

         160 metrin poisjääminen ei ollut ruotsalaisten eikä muidenkaan
skandinaavien ajatus vaan suomalaisten toivomus.

         En ihan tarkasti muista, mikä kanta kilpailuvaliokunnalla oli,
muistaakseni kielteinen, mutta käydessään läpi kaikkia NRAU-asioita
kilpailu- ja SAC -asiat mukaanlukien liiton hallitus asetui myös
kielteiselle kannalle 160 metrin lisäämisessä SAC:hen.

Syyt eli perustelut olivat muistaakseni seuraavat:
         - kaikilla kilpailuasemilla ja erityisesti ns. tavallisilla
asemilla ( TH3 + 2 x dipoli) ei ole 160 metrin antennia eikä sellaisen
rakentaminen kaupunki-QTH:hon ole monellakaan mahdollista
         - jos 160 metriä sallitaan SAC:n CW:ssä, tulee se sallia myös SAC
Fone-osassa. 160 metrin SSV-allokaatio on kuitenkin niin pieni, ettei
kaikki SSB-asemat mahdu sinne vaan asemat alkavat valumaan CW-alueella,
joka on IARU:n Region 1 suositusten vastaista ja aiheuttaisi aivan turhia
kielteisiä tunteita SAC-kilpailua kohtaan
         - harvassa keskisuuressa kilpailussa on 160 metriö mukana
         - SAC pilaisi 160 metrin tavallisilta workkijoilta kaksi viikonloppua.

Tanskalaiset ovat ihan viime aikoina toivoneet 160 metrin lisäystä
SAC-kilpailuun, niin kuin Hannu, OH1HS, mm RA:n kilpailupalstalla on
kertonus. OZ1LO perustelee 160 liittämistä mm. sillä, että se tasoittaisi
OZ-asemien mahdollisuuksia, koska 10-20 metrillä he ovat niin lähellä
Eurooppaa ja mm. väkirikasta Saksaa, ettei skippi kanna. Leif'llä on monta
muutakin hyvää syytä lisäämiseen.

         Jari, OH2BU