[CCF] SAC & 160 m

Jari Jussila Jari.Jussila@oh2bu.pp.fi
Thu, 07 Sep 2000 13:25:20

Syy on äärettömän yksinkertainen:

	1800-1850 on varattu ensisijaisesti amatööriliikenteelle. Ja kun meillä on
ensisijaiset oikeudet, voi teho olla tuo 1 kW.

(En muista nyt, onko se ensisijaisesti yksin vai ensisijaisesti jaettuna
jonkun muun liikenteen kanssa, mutta se ei ole oleellista)

	1850 -2000 kHz alueella amatööriliikenne on toissijaista eli kyseinen
taajuusalue on jollakin muulla radioviestinnällä ensisijaisessa käytössä.
Me radioamatööreinä saamme käyttää tuota taajuusväliä toissijaisena
käyttäjänä ja sillä ehdolla, ettemme häiritse muuta liikennettä. Tämän
vuoksi siellä on myös tuo tehorajoitus.

	Foneahan saa workkia sinne -2000 kHz:aan saakka ja varmasti 10 Watin
tehorajoitus ei ole ongelma sillä ajoihan jo ON4UN 280 maata 160 metrillä
10 Watilla!

	160 metrin lisäalue, siis 1850-2000 kHz, ei ole käytössä läheskään
kaikissa maissa. Euroopassa moneassa, ei kuitenkaan kaikissa. Maailmalla
niin ja näin. Mutta 1840-1850 kHz on käytännössä kaikkialla maailmassa
sovittu SSB-liikenteeseen. Laita siihen sitten enemmän kuin kaksi
suomalaista SSB-asemaa.

	Ne kaksi aukkoa jotka THK 160 metrin alueelle laittoi, liittyvät
meriradioliikenteen suojaamiseen. Ihan varmasti voisimme kysyä nyt THK:lta,
josko nuo suojaukset ovat enää tarpeellisia.

	Jar