[CCF] RE: Radiaalilankaa?

Jari Jussila Jari.Jussila@oh2bu.pp.fi
Fri, 03 Aug 2001 07:27:40 +0300

         Kysymykseni (tämän messun lopussa) radiaalilangasta toi kuusi
vastausta. Kiitos Jari, OH3BU; Jaska, OH1MA; Juha, OH1KAG; Harry, OH6YF;
Esa, OH1GU ja Esa, W5/OH7WV.

         Yleisin suositus oli vanhan kunnon puhelinlangan eli legendaarisen
Killun käyttäminen radiaaleina. Perusteina kestävyys, muovi päällä ja hyvä
juotettavuus sekä halpuus, jos sitä onnistuu vielä romiksilta löytämään.
Killun huonoimpana puolena pidettiin sitä, että se on parikaapeli ja sen
joutuu siten aina halkaisemaan pienellä vaivalla.

         Toinen annettu vaihtoehto oli sähkömiesten käyttämä ML-tyypin
lankaa. 1.5mm2 lienee  useimmiten sopiva poikkipinta mutta sitä saa
paksumpanakin. Juottaminen onnistuu hyvin ja samoin  saatavuus on hyvä.
Saattaa löytyä jopa romppariltakin. Mutta hinta onkin sitten eri asia. (OH1GU)

         Kolmantena vaihtoehtona heitettiin mm. täällä paikallisesta
K-Raudasta löytyvä "kuumasinkitty kauppalanka". Kokoja on useita muta esim
0,9 mm läpimittaisen 500 metrin kelan saa 47 markkaan, metrihinta siis noin
9 penniä. Onko kellään kokemusta tälläisen käyttämisestä radiaaleina?
Sinkittynä tuskin ruostuu mutta onko muita ominaisuuksia? Kestävyys?
Juotettavuus?

         Laitan vielä lopuksi toisen Esa, W5/OH7WV, mainion linkkinvihjeen
vertikaaleista kiinnostuneille:
         "Jos et ole jo lukenut tata, niin vilkaisepa Team Vertical'n
kokemuksia radiaaleista. Vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta:
http://www.k2kw.com/verticals/verticalinfo.htm

         Linkistä löytyy myös kuva Markulle, OH2RA, hänen kysymykseensä
siitä, millaisia virtoja radiaaleissa liikkuu.

Jari, OH2BU