[CCF] Fw: [TOEC] Kommentar SAC 2000-resultat

Timo Timo" <timo.klimoff@kolumbus.fi
Tue, 15 May 2001 18:08:58 +0300

----- Alkuperäinen viesti -----
Lähettäjä: Jan-Eric Rehn - SM3CER <jan-eric.rehn@telia.com>
Vastaanottaja: TOEC <toec@contesting.com>
Lähetetty: 15. toukokuuta 2001 13:06
Aihe: [TOEC] Kommentar SAC 2000-resultat

Hej!

Jag har fått en kommentar beträffande multistationernas fel sända testmeddelanden i sina loggar.

Det är utom allt tvivel att de skandinaviska (nästan uteslutande finska) multistationerna vid väldigt många tillfällen sänt ett löpnummer och uppgivit ett annat löpnummer i sina loggar. I och med det så får automatiskt motstationen fel i sin logg och QSO:et blir icke giltigt, d v s det blir noll (0) poäng för den icke-skandinaviska stationen. Däremot får multistationen poäng för det QSO:et!

Man måste ju vid en loggrättning anse, att den logg som skickats in är korrekt. Det är omöjligt att bevisa att löpnumret som sänts inte stämmer överens med det som står i loggen, men däremot finns MYCKET starka indicier att det är fel i de här fallen.

Man skulle ju som tidigare sagts, kunna diskvalificera de stationer som uppvisar en så stor felprocent på sina sända löpnummer att det är helt orimligt, eller också ge den icke-skandinaviska stationen poäng för QSO:et och ge noll poäng till multistationens QSO. Men då är man trots allt "ute och cyklar", eftersom inga direkta bevis finns.

Det kanske vore ETT sätt att vinna över finnarna! :-)
(Ett annat sätt att vinna över finnarna, vore faktiskt att de SM-stationer som varit med i SAC skickade in sin logg. Det är förvånansvärt många SM-signaler i de utländska loggarna som underlåtit att skicka in sin logg!)

Vi får nog trots allt "vara snälla" den här gången och be att de multistationer det gäller ser över sina rutiner vad gäller sina loggprogram till nästa SAC. Det jag funderar på är om dessa stationer ska namnges, så att dom får stå vid skampålen, eller om jag ska kontakta resp. multi-crew direkt, utan "skampåle". :-)

I övrigt kan sägas att förvånansvärt många har uppgivit helt fel tider i sina loggar, vilket har förorsakat problem för loggrättningsprogrammet. Som det är gjort just nu, så tittar det på tiden för ett QSO +- 10 minuter (eller om vi ändrade till +- 30 minuter? - jag minns inte riktigt. Vi är som sagt inne på version 13 av programmet...). Rättningsprogrammet har helt enkelt inte hittat de QSO:na p g a för stor tidsskillnad och då rapporterar det "Not In Log". De flesta har falerat på 1, 2 eller 3 timmar, men det finns även exempel där tidsskillnaden varit allt däremellan och upp till 9 1/2 timma!

Den här gången har jag helt sonika gått in och manuellt ändrat tiderna i de loggar som varit felaktiga. I annat fall har det varit 60-70 stationer som missat massor av poäng p g a slarv med att ange rätt tid i UTC. Allt detta har tagit massor av onödig tid och loggrättningen har säkert blivit försenad 3-4 veckor bara för det!

En annan sak som försenat loggrättningen var 21 pappersloggar från Polen och Ryssland som felaktigt var skickade till Finland och som jag inte fick i min brevlåda förrän 26 mars 2001! Jag hade fått vetskap om att felskickade loggar fanns från SP och UA, men inte hur många, och jag tyckte även dom skulle få vara med i resultatlistan, eftersom loggarna kommit in i tid. Dom innehöll ca 2.500 QSO totalt och jag fick några extra dagars jobb att knappa in dom i datorn! Detta har också försenat loggrättningen med 3-4 veckor.

Nog snackat - tillbaka till loggrättningen...

73 de Janne

Jan-Eric Rehn - SM3CER - Contest call: 7S3A
SAC 2000 Contest Committee Chairman
E-mail: sm3cer@contesting.com - ICQ: 11074897
SM3CER Contest Service: http://www.sk3bg.se/contest/
SK3BG Web Site: http://www.sk3bg.se/
Mostly QRV in MS or MM from: SK3BG - SK3HQ - SK3IK - SL3ZV
K6U at WRTC-96 / Referee at WRTC-2000

CCF on WWW:               http://ccf.contesting.com
Submissions:              ccf@contesting.com
Administrative requests:  ccf-REQUEST@contesting.com