[CCF] Omistajan oikeudella

Martti Laine martti.laine@kolumbus.fi
Mon, 7 Jan 2002 17:49:36 +0200

Dear contestants:

Minunkin ruudulleni tuli tama DX asia....mielenkiintoista nahda
kontestereiden aktiivisuus DX-pedtioiden ymparilla. Synergiaa
tietysti on ja varmaan sisarjarjeston (OHDXF) miehet ovat myos
paasaantoisesti tatakin reflektoria lukemassa.

Itsekin DXpeditioneja tehneena olen hyvinkin tietoinen syista
ja seuraamuksista, jotka normaalisti hyvin kayttaytyvia OH-asemia
tammoisessa  5W0VK/A35VK tapauksessa vaivaa!

Yleensakin milloin DXpeditioni lahtee liikkeelle OH-asemia
erityisesti serveeraamaan, otetaan tietysti aikamoinen taktinen
riski. Ainakin tapauksissa joissa Dxpeditio meinaa todellisuudessa
workkia muitakin kuin OH-asemia. Eli ensimmaisen lahtolaukauksen
potentiaaliselle huonolle OH-kayttaymiselle luo jo DXpedition itse,
milloin lahtee OH-asemia maailmalle workkimaan OH-painotuksella.

Eli kotirintaman OH-asemat A: ikaankuin OMISTAVAT ko matkailijat
ja kaytos on aina omistajilla omistushaluinen. Vastaavasti pileuppi
on tunnetusti DXpeditionin "peili" - se kayttaytyy paasaantoisesti juuri
niin, kun DXpedition antaa sen kayttaytya. Tasta tietysti saattaa johtua,
etta B: DXpedition tekee "myonnytyksia" OH:n suuntaan, joka
aiheuttaa jopa perusteltua arvostelua ei-OH-asemien taholta.
Siihen taas OH asemat saattavat vastata "omistajan oikeudella"!
"Rautaa rajalle" asenteella!

Esim suomenkielella workkiminen kansainvalisessa pileupissa
tulkitaan protokollasta poikkeamiseksi. Protokolllasta poikkeaminen
aiheuttaa usein hankaluuksia. Ovathan Dxpeditionaarit bulletiinijulkis-
tusten kaytta lahteneet "maailmaa serveeraamaan"?

Miksi suomalaiset osaavatkin DXerit kutsuvat armottomasti SM-
aseman paalle ja kusoon tuhrautuu aikamoinen rupeama?  OH't
ajavat YLI OMISTAJAN OIKEUDELLA . Tuntevathan kutsujat esim
operaattorin leiritulilta. Ollaan liikkeella ikaankuin "kavereiden
kesken"!

On myos hauska huutaa "montakin kertaa" - Hei Kalle. Sehan on
kotoisaa workkia wanha kaveri vaikka useamminkin - ehka jopa joka
paiva! Ikaankuin testata muskeleita - onnistuminen "kylan yli" saattaa
kuulua joidenkin OH-asemienkin hyvan-olon tunteeseen. Vastaavaa
tapahtuu myos kansainvalisestikin esim 80M ylapaassa paivittain.
Hello Hat-san -  how are you today? Usein perustellustikin kun muita
kutsujia ei ole.

Varmaankin OHDXF naita OH-peditioneja ohjaavana tahona  kuuntelee
tarkkaan esitettyja huomioita. Ymmarran, etta OHDXF varmaan kohdistaa
tukensa OH-asemien tekemien DXpeditionien mahdollistamiseen ja
tarkoituksena ei varmaankaan ole DXpeditionien meno maailmalle OH-
asemia jollain erikoiskuviolla workkimaan?. OH-vastaanotot ovat hallitusti
tehtyna hieno  asia - ei-hallitusti ne aiheuttavat tomaatteja estraadille ja
vastaavasti ei-haluttua arvostelua maailmalta .....ja siihen saattaa OH-asemat
vastata kayttaytymnisella, joka tehdaan "omistajan oikeudella"!

Henkilokohtaisesti olen ihmetellyt miksi keskustelemamme OH-peditioni
kuuntelee up 1?.  Sehan vain lisaa sekasortoa kun esim OH-asemat kuulevat -
tai ovat kuulematta - DX aseman ja kutsujat osittain paallekain. Veikaanpa
kuitenkin, etta kysessa on Veijon itsensa keksima "tavamerkki" ja jo seuraavalla
reisulla han pyoratyttaa VFO-nuppia hiukan kauemmaksi.

Ja sitten me taas workittiin ( kutsuttiin ) - omistajan oikeudella.

Martti, OH2BH