[CCF] ARRL and eQSL

jari.jokiniemi@nokia.com jari.jokiniemi@nokia.com
Tue, 12 Mar 2002 10:13:59 +0200

Kun tuota eQSL:n linkkiä seuraa ja sieltä pomppaa lukemaan ARRL:n vaatimusmäärittelyä ARRL:n tulevalle järjestelmälle, ei voi muuta kuin vakuuttua että tässä on kyse vallasta ja rahasta.

ARRL haluaa hallita QSL-jakeluketjua. Vaatimusmäärittelyssä maalaillaan muun muassa tulevaisuutta, jossa muut awardeja tuottavat yhteisöt ja yritykset voisivat alihankkia awardien toimitukset ARRL:ltä. Tietenkin maksua vastaan. Tuttu juttu muistakin internetin näennäisavoimista kauppapaikoista.

Vanhanaikainen paperinen QSL on erinomaisen erityisesti siksi, että sitä systeemiä ei kukaan voi hallita. Vapaudesta pitää maksaa. Sen on moni kansakuntakin oppinut. Toivotan eQSL:lle ja muille vastaaville kaupallisille yrityksille hyvää menestystä, kunhan jonkin rajapisteen jälkeen - esimerkisi paperisen kortin tulostamisen jälkeen - kontrolli katoaa.

-Jari, OH3BU