[CCF] 160m

jari.jokiniemi@nokia.com jari.jokiniemi@nokia.com
Wed, 16 Oct 2002 13:35:11 +0300

Mielenkiintoista.

Minulla on 160:lle inverted L ja se sijaitsee tontilla, jonka koko on 1200 neliötä. Kun otetaan huomioon talon keskeisenoloinen sijainti sanotulla tontilla, olen täysin vakuuttunut, että samainen antenni mahtuu vallan mainiosti puolta pienemmällekin alueelle. DX-puolella OH2EA on workkinut aivan käsittämättömiä tuloksia 160:llä 3-kerroksisen talon katolta lähtevällä dipolintapaisella. Liekö lyhennetty vai ei, en muista.

Pileupeissa on tullut sen verran monta kertaa kuonoon, että minun on jotenkin vaikea mieltää omaa asemaani mitenkään keskivertoa kovasti isommaksi. Vaikka onkin huikea 500W linukka, joka toimii myös topbandilla.

Missä se 160:n antennin oletettu vaikeus oikein piilottelee?

Eikös se olisi mukavaa, kun OH-kansakin alkaisi pikku hiljaa oppia workkimaan myös 100 watilla. Niin kuin maailmalla on hallitseva trendi ollut jo pitkään.

-Jari, OH3BU