[CCF] 160m

Teijo Murtovaara teijo.murtovaara@pp.inet.fi
Wed, 16 Oct 2002 12:17:21 -0000

Olet Jari ihan oikeassa siinä, että pienellekin tontille saa kyllä 160m:n
antennin mahtumaan, jos niin vain haluaa, mutta vaivannäköä ja ehkä jopa
suostutteluakin se kyllä vaatii (usein tarvitaan XYL:n suosiollista
suhtautumista). Kaikilla ei ole ehkä niin ymmärtäväinen XYL, kuin sinulla
:-)

Olen muuten itsekin aikanaan workkinut 160m:llä 100W:lla ja surkeilla
langoilla sen verran, että tiedän kuinka vaikeaa se on. Usein moni
eurooppalainen tuli kohtuullisen kovalla signaalilla (mode oli CW), mutta ei
silti kuullut minua. Nämä olivat muuten niitä isoja tykkejä. Yhden kuson
saamiseen meni usein all-band workkijalle liian pitkä aika. Tilanne on vielä
huonompi, jos myös vasta-asemalla on antenni matalalla ja huonossa paikassa.
Workkiminen rajoittuu silloin lähialueille (Balttia, Venäjä, Pohjois-Saksa
jne.). Kaukaisemmat asemat (DX-asemista puhumattakaan) pystyvät ehkä
workkimaan muutaman vahvimman skandinaavin ja siirtyvät sitten nopeasti
paremmin tuottaville bandeille. Onko pelikenttä silloin tasapuolinen
ei-skandinaaveille? Entä sitten, kun modeksi otetaan SSB? Life is too
short...

Totuus lienee se, että kovin monella keskivertohamssilla ei edes ole sitä
huonoa antennia olemassa (paitsi kontestereilla), eivätkä he sitä silloin
varmasti tilapäisesti SAC:n takia asenna, vaan workkivat huvikseen niitä
bandeja, joille antenni on olemassa tai jos he haluavat workkia enemmän
tosissaan, niin he valitsevat sitten jonkin single-bandin, jolloin tuloksena
on vähemmän potentiaalisia kusoja bandeilla. Jos top-bandilla esiintyvät
vain tosissaan kisaavat, niin ne kusot on mielestäni aika äkkiä workittu.

Minusta kaikkien kehittämisajatusten tulisi tähdätä juuri all-band
aktiviteetin lisäämiseen. Minulla ei siis ole mitään erityistä kammoa 160m
(eikä edes ryttyä) vastaan. Yritänhän minä aina joka vuosi pitää muutaman
sata kusoa CQ:n 160m kontestissa.

Teijo, OH6NIO