[CCF] RE: Hallitus tekee jo selvitysmiehen tyota (Re: [Fin-ham] Yksi vuosikokousraportti

Pasi Luoma-aho luopas at sysopen.fi
Wed Apr 2 14:30:34 EST 2003

"
         ----> Olen tässä Riston kanssa täysin samaa mieltä. On hienoa, jos
saamme puolueettoman selvitysmiehen selvittämään nämä ja muut liiton
hallinnosta esitetyt väitteet. Jääkäämme siis odottamaan puolueettoman
selvitysmiehen työtä. Jokainen asianomistajataho, liiton hallitus sekä
toimiston henkilökunta on valmis tekemään omat johtopäätöksensä
puolueettoman selvitysmiehen lausunnon jälkeen. Kunnioittakaamme sitä ja
jääkäämme sitä odottamaan.

"

Mitä se on?  Luettuani allamainitun hallitusjäsen OH8BQT/OH8CW:n korjauksen em. asiaan, luetun ymmärtämiseni horjuu pahan kerran.

Ihmetellä täytyy, että liiton hallitus - tai näemmä mitä ilmeisimmin jokin sen sinnikäs "sisäpiiri" - ei pätkääkään kunnioita kevätkokouksen päätöksiä.  Sinänsä tämmöinen toimintamalli on kyllä jo valitettavan tuttua entuudestaan.

Tuoreena esimerkkinä käykööt vaikkapa tämä OH3UU-Riston samaisessa kevätkokousraportissaan mainitsema asia, joka ei ollut sen väärtti, että puheenjohtaja olisi sitä nähnyt tarpeelliseksi mitenkään kommentoida - ei nyt, eikä kevätkokouksessa.
(Muut niinikään kommentoimatta jääneet vähäpätöiset kohdat kannattaa lukaista uudelleen Riston raportista.) :

> Toimintakertomuksen kohdassa Hallituksen kyselytunti, OH2IW kysyi
> pelisääntöjä hallitukselle kirjallisesti esittyihin kysymyksiin. Hän oli
> jättänyt kysymyksensä viime syksynä ja perännyt vastausta sen jälkeen
> useampaankin kertaan, ilman tulosta. Tässä kohtaa hallitus teki selväksi
> voimattomuutensa, koska puheenjohtaja oli luvannut hoitaa asian.

Ehkäpä nyt sitten vihdoin tämänpäiväisen hallituksen kokouksen jälkeen jo saan vastauksia 29.10.2002 tekemiini kysymyksiin.
Kuin myös tilannetietoa hallitukselle kirjallisesti lähettämäni selvityspyynnön käsittelyyn otosta ja käsittelyn etenemisestä.  Jo viime syksyllä luvattua RA-juttua liiton hallinnon toimintatavoista ym. ei liene odotettavissa lähiaikoina ainakaan puheenjohtajalta, jolle tämäkin asia on hallituksessa vastuutettu.  Juttu luvattiin jo lokakuun alkupuolella tulevaksi joko marraskuun tai joulukuun lehteen "koska kysymyksilläsi on laajempaakin mielenkiintoa".  Niinpä taitaa ollakin.

Rovot jutun syntymisen suhteen kannattanee nyt laittaa likoon selvitysmiehen puolesta.

Tähän allaolevaan asiaan puheenjohtajan kommentointi taas jäi oudosti kesken :

>Hallitukselta kysyttiin myös kuinka viime vuonna perityt 2003 jäsenmaksut
>oli tiliöity ja olisiko rahat myös jo käytetty viime vuonna. Myöskään tähän
>kysymykseen ei hallitus osannut vastata.
>         ----> Tähän kysymykseen en päässyt vastaamaan koska kiivas
> keskustelu eteni jo seuraavaan asiaan. Vastaus tähänkin kysymykseen
> löytyy tilinpäätöksestä, josta ao. tilit löytyvät ja ovat
> tilintarkastajien hyväksymät.

Kokonaisuutenhan tuo Riston kirjaama juttu oli näin:

> [...]
>kysymykseen ei hallitus osannut vastata.
>
>Ainoastaan liiton taloudenhoitaja olisi kuulemma osannut vastata
>kysymyksiin. Valitettavasti taloudenhoitaja ei ollut saapunut kokoukseen,
>tämä lisäsi hämminkiä. Kokouksen oli vaikea sulattaa hallituksen
>tietätämättömyyttä, olihan puheenjohta aiemmin ollut vuosikaudet liiton
>taloudenhoitaja ja varapuheenjohta OH3YI kertoi kokoukselle tarkistaneensa
>viime vuonna yli sadan yrityksen tilit. Kokousväki kuumeni. Oli
>käsittämätöntä kuinka vähän näitä tilimiehiä kiinnosti SRAL:in omat tilit.

Kysyjä ei siis saanut kokouksessa vastausta kysymykseensä, eikä tuo nyt annettu vastaus ainakaan minulle ymmärtämättömälle maan matoselle aukea vieläkään.

Olisiko mitenkään mahdollista saada selkeä, vaikka ihan rautalangasta väännetty vastaus siihen, miten liitto aikoo tänä vuonna täyttää sen vajeen, joka syntyy viimevuonna kerättyjen, ja jo viime vuodelle kirjattujen v.2003 jäsenmaksujen osalta?  Tuo viimevuodelle kirjattu jäsenmaksusumma kun edusti jo leijonanosaa v.2003 jäsenmaksuista.  Selitys voi olla yksinkertainenkin, mutta kun en ymmärrä, kertokaa te, jotka ymmärrätte ja osaatte paremmin.  Minua ymmärtämätöntä mietityttää, miltä v.2002 luvut olisivat näyttäneetkään ilman etukäteen kerättyjä ja tiliöityjä jäsenmaksuja..?  Ehkä tänä vuonna tulee sitten toinenkin jäsenmaksukierros.  Tai vähintäänkin v.2004 jäsenmaksut kerätään omaksutun uuden käytännön mukaisesti jo tänä syksynä, ja ne taas tiliöidään...

Tilinpäätösoppia kaivaten sekä v.2003 kevätkokouksen päätöksiä ja sen hallitukselle antamia evästyksiä kunnioittavia, viisaita jatkotoimenpiteitä odotellen,

Pasi OH2IW/OH6UM