RE: [CCF] NAC 10m kisan sääntöjen tulkinta

jari.jokiniemi at nokia.com jari.jokiniemi at nokia.com
Wed Dec 31 08:41:09 EST 2003

Mitenkäs monta sekuntia VHF/UHF-kisoissa noita taajuusvarauksia kunnioitetaan?

Olen muuten sitä mieltä, että kaikista pakettiradioon liittyvistä keinotekoisesti keksityistä ongelmista päästään ylivoimaisesti parhaiten eroon sallimalla kaikissa kisoissa myös HF:llä kaikki mahdollinen pakettiverkon käyttö ja siirtymällä tärkeämpiin kysymyksiin nyt jo vajaan parinkymmenen vuoden päästä pakettiverkon käyttöä arvostelevan jupinan aloittamisesta.

Nimittäin kun itsespottauksia sataa systeemiin 200-300 kpl/minuutti, niin clusteri on käyttökelvoton kisakäyttöön jo pelkästään inhimillisten rajoitteiden takia - jos systeemi nyt teknisestikään moista kuormaa kestää. Ja sitten clusteri palaa siihen käyttöön, missä se on aidosti parhaimmillaan - eli oikeasti harvinaisten DX-vihjeiden jakamiseen kilpailujen ulkopuolella. Kilpailuajoista ei kannata välittää, sillä TO4WW:n kaltaisia kunnon DX:iä on kisoissa äärimmäisen harvoin. Yleensä kyse on vain siitä, että saisiko EA8:n tänäkin vuonna kymmenennen kerran myös 40:llä.

-Jari, OH3BU