RE: [CCF] Henkilökohtainen näkemykseni

jukka.klemola at nokia.com jukka.klemola at nokia.com
Mon Jul 28 14:18:14 EDT 2003

OH6LI tässä taas kun hallitus ei halua asioita julkisuuteen,
syystä tai toisesta.

>  dessa? Toisaalta, jos ns. "Mustan Hevosen" kokouksen motiivi
> on ollut oikeiden asioiden avoin julkituominen ja keskustelu,
> tuolloin kokous on ollut ihan hyvä kokous. Oliko kesäleirillä
> kerätty nimilista juuri tämän kokouksen aikaansaannosta? Näin
> jälkitäteen sanottuna nimilista oli ok eli vaatimus asioiden
> julkituomiseen hyvissä ajoin ennen syyskokousta Aulangon
> kokouksen hengen mukaisesti.

Olen kysynyt Jarilta, OH4BC, mikä on Mustan Hevosen kokous.
Itse en tiedä mikä se on.

Kesäleirillä ollut nimilista oli minun aikaansaannokseni
eikä perustu mihinkään kokoukseen.
Pieni ryhmä henkilöitä kommentoi sanamuotoja minulle ennenkuin
laitoin asian jakoon Fin-Hamille ja CCF:lle.

..
> Epäkohta: "Liiton antama n. 60k eur laina SRAT Oy:lle"
> Mielipiteeni: Selvitykseni mukaan liitto ei ole antanut
> lainaa, vaan SRAT ei ole maksanut kaikkia laskujaan SRAL:lle
> (ilmoituslaskuja ja tilavuokria). SRAT:lla on ollut huono
> vuosi, jolloin se on tehnyt tappiota ja johtanut mm.

Tässä kohtaa pyydän lukijoita huomaamaan että kyseessä on
yli 350 000 markkaa.
Tilavuokria ja ilmoitustuloja 350 tuhatta markkaa.
Ja mitään maksusopimusta ei oltu tehty vuonna 2002.

Kyseessä on pitkän ajan kuluessa kertynyt summa
jonka ollaan anettu kasvaa.

Vuonna 2001 SRAL teki tappiota 29 000 euroa;
yli 170 tuhatta markkaa.

SRATilta olevat saatavat olivat 2001 lopussa yli 55000 euroa
eikä asialle tehty mitään vuonna 2002. Summan annettiin sitä
vastoin kasvaa 24 000 markkaa eli 4000 euroa.
Lisänä ovat siirtosaamiset jotka 3YI:n antaman ilmoituksen
mukaan olivat menneet samalle taholle.

Hämeenlinassa ei vastattu kysyykseen onko samaan aikaan
SRAT tehnyt voittoa.
Jos on, kyseessä on todella törkeä rahojen kanavoiminen
SRAL:sta ulos muitten SRAT osakkaiden etuudeksi.

Etuus on sekin ettei heidän ole tarvinut lainata
omistamalleen yhtiölle rahaa.
Omistajathan saavat kuitenkin varmaankin paremmat
alennukset kuin tavalliset ostajat.

> [...]
> eräpäivänä, jolloin vuoden 2003 saatavat olivat ennakkoa
> vuoden 2002 kirjanpidossa. Nämä 2002 maksetut jäsenmaksut
> sisältyvät taseen "Saadut ennakot" 184 000 eur summaan, eli
> ovat vierasta pääomaa. Tästä johtuu vieraan pääoman kasvu,
> mutta vastaavasti "Vastaavaa"-puoli, eli saamiset ja rahat
> ovat kasvaneet samalla summalla. Aikaistetulla jäsenmaksujen
> perimisellä on vältetty käsittääkseni ulkopuolisen velanoton
> tarve. Kaksio näkyy taseessa kohdassa "Muut osakkeet ja
> osuudet" 122 553,07 eur. Tuotosta en pysty sanomaan mitään
> tuloslaskelman ja taseen perusteella. Kuluina näkyvät

Velanoton tarpeen voi pätellä kassasta v2002 lopussa
ja miettimällä miten paljon enemmän on kuluja vuona 2003.

Vuona 2002 maksettuja korkoja on aika paljon; oma oletukseni on
että SRAL on joutunut ottamaan syys- tai lokakuussa paljon
lainaa; syystä tai toisesta.
Tällekään en saanut Hämeenlinassa vahvistusta, enkä muutakaan
selvyyttä, eli en saanut kieltoakaan.

Millaiset ihmiset jättävät julkisesti vastaamatta selkeisiin
julkisesti esitettyihin kysymyksiin?

> [...]
>  inoa argumentti jäänee kustannuksiin. En tiedä onko
> kansainvälisen kokouksen järjestäminen Islannissa paljon
> kalliimpaa kuin Suomessa. Kokous- ja matkakulut
> kansainvälisestä toiminnasta ovat olleet vain 1304 eur.
> Hallinnon kokous- ja matkakulut ovat olleet 19 143 eur, joka
> saattaa vaikuttaa suurelta, mutta on samaa luokkaa kuin
> edellisvuonna. Summa on kohtuullinen ottaen huomioon kuinka
> monen henkilön kuluja siitä maksetaan (10 hallituksen jäsentä
> + valiokunnat jne.). Olisi väärin, että kaikki edustajat
> olisivat pääkaupunkiseudulta, jolloin matka- ja

Nyt pitää muistaa että kyseessä on tahallinen väärän informaation
antaminen jäsenistölle.
Sellaiseen taipuvaiset henkilöt eivät voi olla kovin hyviä
järjestötoiminnassa.

Ja tämä henkilö Fin-Ham kirjoittelunsa perusteella oli tehnyt
kaksi muutakin tarina- tai kuvamanipulaatiota.

Hämeenlinnan kokouksessa olleen keskustelun perusteella ei
katunut asiaansa laisinkaan puheessaan olleesta anteeksipyynnöstä
huolimatta.

Eli juhlapuhe oli erillään varsinaisesta toiminnasta.

Keskustelu ei päässyt pöytäkirjaan joka jaettiin jäsenistölle.

> Lopuksi: oma johtopäätökseni näissä tapauksissa on se, että
> kovin pienistä asioista tässä nyt "tapellaan", kun unohdamme
> henkilöristiriidat.

Nyt pitää muistaa että kyseessä on usean vuoden aikana kertynyt
lähes 60 000 euroa. Yli 350 tuhatta markkaa.
Ja sen suman ollaan annettu kasvaa vuonna 2002 samalla
periaatteella suuresta liiton vuoden 2001 tappiosta huolimatta.

Käytännössä liiton jäsenmaksu- ja muita tuloja ollaan
kanavoitu epäterveesti ja annettu tilanteen kehittyä
omalla painollaan.
Samaan aikaan liitto on tehnyt tappiota, ehkä tästä johtuen.

Huomattava summa jäsenmaksu- ja muuta tulorahaa on mennyt
rakoon jolla ei mitenkään olla kehitetty radioamatööritoimintaa.

Ja liitto on tehnyt tappiota; vuona 2001 lähes 30 tuhatta euroa.

Miettikää itse mitä mieltä olette.

Lisäksi:
Olen tällä päivämäärällä antanut liiton hallitukselle
kirjeen jossa ehdotan että ilmoittavat SRAL ylimääräisen
kokouksen päivämäärän elokuun RA:ssa.
Jos jättävät syyskuun lehteen, saattaa olla etteivät ehdi
järjestämään kokousta kahden kuukauden kuluessa, kuten
liiton säännöt velvoittavat.

Nimien kerun tilanne on että minulla on 212 nimeä eli
puuttuu nelisenkymmentä.

Arvioin puuttuvien nimien löytyvän kymmenessä päivässä
nyt kun ihmiset palaavat internettiensä ääreen kesälaitumelta.

Vuoden 2002 hallituksen jäseniä on ilmoittanut asettuvansa
ehdolle nyt syksyllä siitä huolimatta että heillä ei ole
vastuuvapautta.
Kerroin kantanani että saattaa tosiaan olla että jäsenistö
ei välitä vastuuvapausasioista vaikka kyse on heidän maksa-
mistaan jäsenmaksurahoista sekä muusta rahasta jota liitto
on saanut.

Ja SRAL halituksen huhtikuun kokouksen pöytäkirja on tietämäni
mukaan edelleen hyväksymättä kun se pitää kommentoituttaa vielä
jollakin hallituksen jäsenellä.

Päätöksenteko vaikuttaa mahdottomalta tällä järjestelyllä.

Käsittääkseni suurin asia joka estää pöytäkirjan hyväksymisen
on kohta jossa hallitus paheksuu entisen päätoimittajan Borgå
Inn kirjoitusta eli sitä että jäsenistölle ollaan annettu
virheellistä informaatiota.

Sen asiakohdan sanamuodosta hallitus ei pääse sopuun
puheenjohtajansa kanssa.

Tämä on huhupohjaista tietoa mutta niin samanlainen monesta
lähteestä, että todennäköisesti ketää julkaisun täällä
reflektorilla.

73,
Jukka OH6LI