[CCF] Re: [Fin-ham] Linukkaan muuntaja?

Juha Rantanen oh6xx at sral.fi
Wed Oct 6 04:29:04 EDT 2004

----- Original Message -----
From: "Juhani Tolonen" <juhani.t at iki.fi>

> Tuollaisen muuntajan pyörittely kyllä onnistunee paremminkin
> nuoremmilta. Olenpa itsekin useamman muuntajan kääminyt. Vaan joskus
> "vanhaan hyvään aikaan" muuntajat ovat kai olleet niin kalliita että
> käsityö on oikeasti kannattanut? Tuollainen muuntaja maksanee yksin
> kappalein n. 200e Muuntosähköltä, joten itse en ainakaan kehtaisi ryhtyä
> ainakaan toiselle tekemään...

Kaikesta huolimatta, että menee mainostamisen puolelle niin laitan nämä
saamani vastaukset tänne. Mikäli jotain häiritsee kyseinen niin ei kiinnosta
tippaakaan.

Loppujen lopuksi Muuntosähkö lupautui tekemään yhden kappaleen 2kVA
rengassydänmuuntajia hintaan 200-240e toimitusaika 3-4 viikkoa.

OH1GU antoi alla olevan vinkin:
> Kokeileppa pirauttaa
> Trafomic 02 4375000
> tai
> Trafotec 02 2759200
> Siitä on kyllä päässyt lipsahtamaan jo muutama vuosi kun itse käytin
> firmoja. Silloin trafomic oli pikkumuuntajien tekofirma ja trafotec teki
> lähinnä pylväsmuuntajia ja siitä isompia.
> (On myös passeli paikka dipolilangan hankkimiseksi...)

Trafomicilta on nyt uusi muuntaja tilattu, koska tarve oli ennen CQWW:tä ja
lupasivat kahdessa viikossa. Hinta oli sama kuin Muuntosähköstä. Trafomicin
kaveri ehdotti pakkamuuntajaa, koska olisi huomattavasti halvempi, mutta
tähän projektiin ei pakka käynyt.

Lisäksi sain vielä vinkkejä seuraaviin firmoihin:

Electro-Syring (Roy Syring), Vaasassa
Sähkö-Finne, Kuopio
Intertrafo, Turku

Kaikki jotka antoivat yo. vinkit eivät olleet käyttäneet firmoja pariin
vuoteen, mutta muuntajan tekeminen oli ainakin aikaisemmin onnistunut.

Ilmeisesti melko moni firma tekee pakkamuuntajia, mutta rengassydänten
käämijät ovatkin jo harvemmassa.

t. Juha OH6XX