Re: [CCF] Viikolopun kontesti - en antanut kenellekkään 599 !

Ari Husa ari.husa at kolumbus.fi
Mon Oct 11 03:38:44 EDT 2004

> ei vaadita turhien RST-raporttien vaihtoa. Mikä edistys !
> Näissä säännöissä olisi mallia muillekin

Minä olen aina ajatellut, että kilpailujen tarkoituksena on erottaa
hyvät operaattorit huonoista.

Nykyään kilpailusäännöt tuntuvat kuitenkin muuttuvan siihen suuntaan,
että yhteys on yhä helpompi ja helpompi pitää virheittä. Joka yhteydessä
muuttuvien osien määrä vähenee, ääkköset kielletään jne. Kilpailut ovat
sprinttikisoja, jopa niin, että jo kauan ovat jotkut lähettäneet
sanomien "pysyvät osat" tuhattajasataa; menestyksen kun takaa QSO-rate...

Mitä helpompi sanoma on, sitä suurempi mielestäni on myös aseman - tehon
ja antennien - vaikutus lopputulokseen. Operaattori painaa pari kertaa
tietokoneen, huutokoneen tai muistibugin nappia ja siinä on hänen osuutensa.

Eikö kilpailuissa kannattaisi mieluummin edetä toiseen suuntaan, eli
vaikeuttaa kilpailusanomia? Käytettäisiin pitempiä sanomia, joissa on
enemmän vaihtuvuutta - vaikka ne sitten koostuisivatkin tutuista
vakioelementeistä. Yhteydet pitenisivät ja vaikeutuisivat, jyvät
karsiutuisivat akanoista. Kärsivällisyydellä ja huolellisuudella olisi
myös sijansa.

Lokaattoriruutu, kuntanumero, vaihtuva sana, operaattorin paino (tehty),
ulkolämpötila (Fahrenheit- TAI Celsiusasteina!), maakunta jne. - näitä
kilpailun järjestäjä voisi ripotella kilpailusanomaan sopivan
valikoiman. Tavoitteena voisi olla jotain sellaista, että esimerkiksi
normaalin CW-yhteyden onnistuneeseen läpi viemiseen menee ilman mitään
vaikeuksia kymenen sekunnin sijaan puoli minuuttia tai minuutti.
Toistopyyntöineen ja taikinoimisineen kauemmin!

Pistelaskussa rokotettakoon puutteellisesti kopitetuista kusoista
rankemman jälkeen niin, että huolellinen mutta nopea workkiminen
kannattaisi arvailua enemmän.

Ennen vanhaan tällaisia lokeja olisi ollut tietenkin aivan mahdotonta
tarkastaa, mutta nykyään aateekoo-aikana ei varmaankaan ole enää näin.
Tietokoneella pidetyt lokit voinee niin halutessaan tarkastaa lähes
sataprosenttisesti siitä riippumatta, että kuinka monesta vaihtuvasta ja
staattisesta komponentista kilpailusanoma on koottu.

Mutta ei kai tällainen ole mahdollista, sehän aiheuttaisi operaattorin
stressitason kasvua kilpailutilanteessa. Voisi jopa joutua kopittamaan
niitä kaverin sanomia eikä vain kutsuja.

	Luru