RE: [CCF] Viikolopun kontesti - en antanut kenellekkään 599 !

jukka.klemola at nokia.com jukka.klemola at nokia.com
Mon Oct 11 04:05:25 EDT 2004

SAC on kansainvälisellä areenalla poikkeus:
sääntöjä ei olla muutettu mutta sen sijaan jopa RST:ssä
olevasta virheestä ollaan alettu laittamaan pisteet nollille.

Minun tietääkseni ensimmäisenä kilpailuna maailmassa.

> yhteydessä
> muuttuvien osien määrä vähenee, ääkköset kielletään jne.

Ääkköset lähtivät koska eri ohjelmat tekevät ääkköset
eri tavalla ja se aiheutti lisätyötä lokintarkastajille.

> Kilpailut ovat
> sprinttikisoja, jopa niin, että jo kauan ovat jotkut lähettäneet
> sanomien "pysyvät osat" tuhattajasataa; menestyksen kun takaa
> QSO-rate...

Menestyksen kotimaankisoissa takaa joku muu kuin aseman kyky
pitää nopeasti yhteyksiä.
Kansainvälisissä kisoissa menestyksen takaa jaksaminen
läpi 5 QSO/tunti öitten.

Esimerkkinä OH4XX voitti OH6QU:n yhdessä kisassa noin kolmella
yhteydellä kun kumpikin piti yli 1500 yhteyttä.

Ero on alle tuhannesosasekunnin jos vertaa sadan metrin juoksuun.

VHF:llä ollaan huomattu että tekniikka ratkaisee pelin
melko pitkälle.

HF:llä ei ihan aina ole niin, vaan että 100W asema voi
voittaa kilowattiasemat kotimaankilpailussa.

> Mitä helpompi sanoma on, sitä suurempi mielestäni on myös
> aseman - tehon
> ja antennien - vaikutus lopputulokseen. Operaattori painaa pari kertaa
> tietokoneen, huutokoneen tai muistibugin nappia ja siinä on
> hänen osuutensa.

Kilpailutyöskenteleminen on helppoa !!
Kaikki mukaan vaan, eikö?

RTTY:llä ei tarvitse painaa kuin tietokoneen nappia,
yleensä edes vasta-aseman kutsumerkkiä ei tarvitse kirjoittaa.

> Eikö kilpailuissa kannattaisi mieluummin edetä toiseen suuntaan, eli
> vaikeuttaa kilpailusanomia? Käytettäisiin pitempiä sanomia, joissa on
> enemmän vaihtuvuutta - vaikka ne sitten koostuisivatkin tutuista
> vakioelementeistä. Yhteydet pitenisivät ja vaikeutuisivat, jyvät
> karsiutuisivat akanoista. Kärsivällisyydellä ja huolellisuudella olisi
> myös sijansa.

USA:ssa ollaan tehty näin paikallisissa kilpailuissa.

Kotimaan kilpailujen koordinaattorin virka on ollut
auki jo vuoden, kuten Ari/2MW ja monet muut tietävät.

> Lokaattoriruutu, kuntanumero, vaihtuva sana, operaattorin
> paino (tehty),
> ulkolämpötila (Fahrenheit- TAI Celsiusasteina!), maakunta jne. - näitä
> kilpailun järjestäjä voisi ripotella kilpailusanomaan sopivan
> valikoiman. Tavoitteena voisi olla jotain sellaista, että esimerkiksi
> normaalin CW-yhteyden onnistuneeseen läpi viemiseen menee ilman mitään
> vaikeuksia kymenen sekunnin sijaan puoli minuuttia tai minuutti.
> Toistopyyntöineen ja taikinoimisineen kauemmin!

Nämä saa se kotimaankilpailujen koordinaattori tehdä ihan
kuten parhaaksi näkee.

Arilla/2MW olisi kyky tehdä tarkastusohjelmistokin!

> Pistelaskussa rokotettakoon puutteellisesti kopitetuista kusoista
> rankemman jälkeen niin, että huolellinen mutta nopea workkiminen
> kannattaisi arvailua enemmän.

Koordinaattorin hommia keskustella asia järjestäjien kanssa.

> Ennen vanhaan tällaisia lokeja olisi ollut tietenkin aivan mahdotonta
> tarkastaa, mutta nykyään aateekoo-aikana ei varmaankaan ole enää näin.
> Tietokoneella pidetyt lokit voinee niin halutessaan tarkastaa lähes
> sataprosenttisesti siitä riippumatta, että kuinka monesta
> vaihtuvasta ja
> staattisesta komponentista kilpailusanoma on koottu.

Edelleen, Ari olisi oikea mies hommaan.

> Mutta ei kai tällainen ole mahdollista, sehän aiheuttaisi operaattorin
> stressitason kasvua kilpailutilanteessa. Voisi jopa joutua kopittamaan
> niitä kaverin sanomia eikä vain kutsuja.

Kyllä kilpailussa kaikki ovat samalla viivalla ja operointitaitoja
on tarkoitus mitata.

Ari, voit tehdä tästä mahdollista jos itse haluat.
Se ei onnistu pelkästään tämän keskustelupalstan kautta.

Ensin pitää keskustella kilpailujen järjestäjien kanssa.

Otatko kutsun vastaan ja alat hommiin?

Palkan tiedät - SRAL ei maksa mitään mutta yleisö antaa osin
hyvääkin palautetta.

> 	Luru

73,
Jukka OH6LI