[CCF] Region I HF-taajuusjako suositus 01.01.2005

Rolf Moberg rolf.moberg at dnainternet.net
Sat Dec 10 11:25:13 EST 2005

Pertti Paalanen wrote:
> Lueskelin suositusta ja kiinnitin huomiota 3.5 MHz suosituksiin.
> Milloin esimerkiksi OH-kisoissa noudatetaan tätä suositusta

Köh?

Mitä tarkoitat? Kyllähän 3510 on ollut alarajana oh-kisoissa, jos sitä
tarkoitat. Ei taida säännöissä olla määrätty joka kerta alarajaa, mutta
en ole aikoihin kuullut sen alla asemia oh-kisoissa.

Tai sitten en ymmärrä, mitä tarkoitat.

Suurempi ongelma bandisuositusten sijaan oh-kisoissa on törkeä yliajo.
Tilaa 80m bandilla on hyvin. Ikinä ei lopu tila kesken. Silti jotkut
katsovat oikeudekseen tulla aivan toisten qsojen päälle pitämään omat
"kerroinsiirtonsa" tai kutsumaan cq:ta.

Kuutosten kupissa, jossa 80m keli oli hyvä, ja olin varmasti
kuultavissa, kävi kaksi kertaa niin, että meneillään oleva qso
keskeytyi. Molemmilla kerroilla oli ilmiselvää, että nämä oh2-häiriköt
kuulivat kilpailukusomme olevan kesken. Syynä tökeröön käytökseen oli
pelkkä vihjeettömyys: ei viitsitä kuunnella, onko taajuus käytössä vai ei.

Kävi myös niin, että kutsuin TEST OH DE OH6KXL erittäin nopealla
syklillä. Taukoa kutsujen välillä oli pari sekuntia. Eiköhän eräs isäntä
tullut siihenkin väliin CQ TESTiään haalottamaan. Onneksi en enää muista
kuin toisen häirikön kutsun, niin jätän senkin mainitsematta.
Tasapuolisuuden nimissä.

Ymmärrän oikein hyvin, että nämä isoilta asemilta workkivat ovat
tottuneet kansainvälisissä kisoissa siihen, että jos jollain taajuudella
ei kuulu liikennettä 3s kuluessa, taajuus on vapaa :)  Meillä ei
kuitenkaan ole niin ahdasta. Tuommoisella toiminnalla saadaan
aloittelijat pysymään poissa kisoista. Kiitokset vaan jälkikäteen
oh6gaw:lle, onneksi saimme qson silti myöhemmin huolimatta häirinnästä.

Jollakin oli muuten kuutosten kupissa cw-signaalissa todella erikoinen
merkkien alku. Oliko se nyt avainklikkiä, vai kielikö jostain ongelmasta
sitten?  (Kutsumerkki oli OH2BSQ?, voin muistaa väärin.) Kertokoon joku
terveisiä, jos tuntee. Sillä varauksella, että voin muistaa kutsun
väärin. B-suffiksi se joka tapauskessa oli.

Rolf
oh6kxl

--
Vastatessasi viestiini, ole hyvä ja:
- lainaa vain oleelliset rivit, poista ylimääräiset