[CCF] Region I HF-taajuusjako suositus 01.01.2006

Pertti Paalanen pertti.paalanen at epproject.inet.fi
Sat Dec 10 12:09:52 EST 2005

>Mitä tarkoitat? Kyllähän 3510 on ollut alarajana oh-kisoissa, jos sitä
>tarkoitat. Ei taida säännöissä olla määrätty joka kerta alarajaa, mutta
>en ole aikoihin kuullut sen alla asemia oh-kisoissa.

tätä tarkoitin
3.5MHz

3600- 3650 ....ensijaisesti SSB kontestit
.
.
3700 3775 ... ensijaisesti SSB kontestit

>Suurempi ongelma bandisuositusten sijaan oh-kisoissa on törkeä yliajo.

Minusta yliajetun on noustava nopeasti pystyy ja ilmoitettava, että tässä oli qso kesken.
Ja sitä kesken jäänyttä qsoa siinä vain jatkettava, eikä pidettävä niitä 3 sekunnin ruokataukoja keskella kisaa.

>Silti jotkut katsovat oikeudekseen tulla aivan toisten qsojen päälle pitämään omat
>"kerroinsiirtonsa"

Jos kyse on "vain" kerroin siirrosta tai sen jälkeisestä qsosta, ei näistä asemista kumpikaan jää siihen, jos taajuudella tai ihan lähellä on/tai oli liikennettä.
Ilmoita tässäkin tapauksessa että ole taajuudella edelleen, esimerkiksi kutsumalla
cq testiä.

>Kuutosten kupissa, jossa 80m keli oli hyvä, ja olin varmasti
>kuultavissa, kävi kaksi kertaa niin, että meneillään oleva qso
>keskeytyi.

Näitä sattuu täällä "etelässäkin", sitä vaan pitää elää senkin kanssa, tai vaikka yrittää paikata qso myöhemmin. Tilanne jossa dipoliin ajetaan 600w, ei varmasti kuule
asemaa joka 300 km päässä virkkuukoukku ikkunalaudalla vaikkakin ulkopuolella
ajaa 10 w ulos ja swr lukemat HI puolella ja eikä saa sitä ensimmäistä kilpailu qsoa.

>Kävi myös niin, että kutsuin TEST OH DE OH6KXL erittäin nopealla
>syklillä. Taukoa kutsujen välillä oli pari sekuntia. Eiköhän eräs isäntä
>tullut siihenkin väliin CQ TESTiään haalottamaan.
>Rolf
>oh6kxl

Minusta yliajetun on noustava nopeasti pystyy ja ilmoitettava, että tässä oli taajuus
varattuna.
Ja sitä kesken jäänyttä testi huutoa vain jatkettava, eikä pidettävä niitä 3 sekunnin ruokataukoja keskella kisaa.

Omalla hiljaisuudella olet jo taajuuden luovuttanut toiselle.

En osallistunut 6 Cuppiin 2005 ja mielipiteet olivat ihan omia ja osin lainattuja.

73 Pertti, OH5TQ
DX-harrastaja joka välillä sotkeutuu ammattilaisten kisoihin.