[CCF] Yliajetun mietteitä ja tunteita

jukka.klemola@nokia.com jukka.klemola at nokia.com
Sat Dec 10 14:16:20 EST 2005

Kyllä tämä kalikka yleensä kalahtaa.
Itse opin sen jo vuonna 1983, kun ensimmäisen kerran esitin täsmäpiilokritiikkiä suomikisan jälkeen yhdelle leveälahkeiselle.

>Pääsanomani oli, että oh-kisoissa ei 80m kohdalla toistaiseksi
>tarvi käyttää kyynärpäitä, mutta jotkut käyttävät silti.

Niinhän minäkin tekniseen pohjaan nojaten selitin.

>Joillakin lienee se käsitys että se on kilpailuihin kuuluvaa
>hommaa, oli bandilla tilaa eli ei. No, eipä siitä sen enempää.

Tuo ei oikeastaan käynyt mielessä että jollakulla runttaaminen ja yliajaminen olisi suoraan tavoitteena.
Jos on, se ei voi näkyä skooressa positiivisena koska aika usein sellaiset yliajajat jätetään workkimatta.

Tästä ilmiöstä eli vastaanottimella ohi virittämisestä on ollut viimeisen puolentoista viikon aikana ihmettelykirjoitus tällä reflektorilla.
Niin se metsä huutaa takaisin.

>Kivaa oli Cupissa, seuraavan mahdollisen oh-kisan tullen taas tavataan!

Hyvä että tavallisetkin hamssit viihtyvät ja tajutaan se pikkujuttu että maailmaan ja bandillekin mahtuu.

>Yksi mahdollisuus tuli vielä mieleen. CQWW cw-osassa jollakin
>(ukrainalaisella?) oli cw-lähetin-linukkayhdistelmä, joka
>lähetti pilkotun kantoaallon 20m cw:llä kahdellla
>lähekkäisellä taajuuella yhtä aikaa. Siis rytyn tapaan se
>erotus, mutta oikeaa cw:tä.

Kyse on tekniikasta.
Kyseessä näillä on yleensä tetrodilinukan väärä rakenne.
Gridin tai skriinin voi jännitteistää huonosti ja tuloksena on kuvaamasi kaltainen ilmiö.

Toinen mahdollisuus on että asema oli low poewr luokassa ja otti sadan watin poweri-rigiyhdistelmästä yli 110 wattia.

Leviää takuuvarmasti.
Jo 110 W alkaa leviämään.
Sitä ei moni oikein tajua.
Valitettavasti.

Minä olen yksityishenkilönä ja ohjaajana joka käänteessä painottanut signaalin puhatuden tärkeyttä.

Muutamalla asemalla signaalit ovat puhdistuneetkin tämän kolme ja puolivuotiskauden aikana.
Myös parilla länsinaapurin asemalla.

>Olisiko tämä sopivaa oh-kisassa? Silloinhan käytän vain
>maksamani taajuusmaksun tehokkasti. Voisinhan levittää
>lähetteeni jollakin konstilla vaikka 15-kanavaiseksi :) Ei
>haittaisi, vaikka joku olisi lähellä. Voisitte kaikki workkia
>minut omilta taajuuksiltanne.

Kyllä noilla ukrainalaisilla on vastaanottimet keskimäärin nykyään ainakin TS450 tasoa. Vastaanottotaajuuden arpominen on taidetta jos välttämättä haluaa saada kuson siihen bandin leveälahkeisimpaan.

Ja kannattaa muistaa että vaikka tehomittari näyttää näillä asemilla sen 120W, se ei tarkoita että se ylimääräinen 20W lähtisi juuri sillä taajuudella jolla kuunnellaan, vaan lähete leviää ja skoore kärsii.
Ihminen itse saattaa ihmetellä asiaa pitkään, jotkut loppuikänsä - tajuamatta mitä tekee.
Tehomittariinsa luottaen.

>Rolf

Energiaa jatkoon !

73,