[CCF] Vertikaali pusikossa (tarkennukset ja laajennukset)

'Zaba' OH1ZAA zaba at dlc.fi
Mon Feb 20 17:08:06 EST 2006

Sirs!

Eiköhän tässä olla jo aika lähellä yhteisymmärrystä. Kovin
usein ei tule näihin keskusteluihin lähdettyä, mutta silloin
kun sen tekee, niin huomaa, että epäselvyydet johtuvat usein
epätarkasta terminologian käytöstä. Varmaankin tällä kertaa on
kyse siitä, että jokainen työskentelee liki samoilla asioilla:
ei omalla tasollaan, vaan omalla korkeudellaan (antenna height).
Kiteytettynä olisi ehkä ollut parasta sanoa, että VAPAASSA
AVARUUDESSA on tarkoituksenmukaista, että halutun suuntakuvion
saavuttamiseksi "maataso olisi mieluiten pieni tai ääretön".
[Uusi kysymys saattaa herätä, että mikä on ääretön maataso
vapaassa avaruudessa (mutta unohtakaamme tämä sivuraide)].

Motiivina lähteä purkamaan näitä asioita yksityiskohtaisesti
CCF:n listoilla on muun muassa se seikka, että mitä suurempi
määrä OH-asemia on, joilla on antennikalusto kunnossa, sitä
paremmin CCF saattaa pärjätä kilpailuissa, ja on se muutenkin
toivottavaa, että bandilla saa säteilijöistään maksimaalisen
hyödyn irti. Jokainen derivoikoon näistä jutuista itselleen
parhaimman ratkaisun, lisättynä omien kokemuksiensa bonuksilla.
Suurin ongelma on usein, että lukijajoukko on niin kirjava, ja
taustat hyvin monilaisia, joten on hyvin vaikeaa kirjoittaa
riittävän tyhjentävästi (tämä riski on kuitenkin otettava).
Siinä ohella pullataikina nousee, ja juttu laajenee niin,
ettei kukaan jaksa sitä loppuun asti lukea.....

Palatakseni terminologiaan: aiemman jutun ydin lähtee termistä
groundplane. Suora käännös on maataso. Tässä voi herkästi olla
vaarinkäsityksen siemen, koska perinteisesti groundplane on yksi
pystytikku, jolla on kolme tai neljä kohtisuoraa tai kaltevaa
radiaalia juurella. Mutta tämä antenni ei välttämättä sijaitse
nollakorkeudessa, itse asiassa ei alkuperäisessä muodossaan
koskaan, sillä juuri nämä radiaalit korvaavat fyysisen maan.
Groundplane hinataan täten yleensä piipun nokkaan, yms.

Mikäli minulle tarjottaisiin 120 radiaalia 0.4 lambdan pituudella,
niin ottaisin ne tietenkin heti kiitollisuudella käyttöön parhaana
mahdollisena mittausreferenssinä, ja todellakaan ei ole mahdollista,
että joku pieni "maataso" samalla korkeudella voisi palvella samalla
mitalla, mikäli tarkoitetaan maapallon pinnalla makaavia lankoja.
W2FMI:lla (70-luvulla) taisi käyttää juuri 0.4 lambdan mittaisia
lankoja; minä pyöristin ne hämärällä muistilla 0.5 lambdaksi.
Google haku W2FMI:n kohdalla paljasti, että Jerry näyttää vielä
kovasti olevan vauhdissa, ja on näköjään nykyään "balunitohtori".

Alkuperäisessä tokaisussa "maataso" ei ollut kuitenkaan tarkoitettu
olemaan yllä mainittu radiaalien vyyhti, vaan groundplane-antennin
maatasoa muistuttava rakenne referenssinä vapaassa avaruudessa.
Silläkin erolla vielä, että perinteisen groundplane-antennin
radiaalit ovat varttiaallon pituisia, kun (nyt) määrittelemäni
pieni maataso sallii vain korkeintaan 1/8-aallon pituisia radiaaleja.
Syynä tähän on, ettei pienen maatason määritelmässä sallita merkittävää
säteilyä, vaan se toimii lähes pelkästään kapasitanssina. Kuten aiemmin
mainittiin, käy vähänkin suuremman maatason kanssa niin, että varsinainen
säteilijäksi tarkoitettu pystyelementti alkaa toimia myös itse maatason
syöttöelementtinä, ja maataso alkaa väistämättä toimia lisä-apertuurina
(parabolin raaka analogia).

Vertailuissa kaikki ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista, koska muutettu
maataso edellyttää usein myös muutoksia säteilevän elementin pituuteen,
resonanssin saavuttamiseksi. Vaikka siis nollakorkeudella 120 radiaalin
nippu antaa ehdottomasti parhaan maadoituksen ja syöttötehon hyötysuhteen,
niin pieni maataso sallii pystyelementin pidennyksen, ja merkittävien
virtojen poisviennin häviöllisen maaperän läheisyydestä, jolloin myös
antennin säteilykuvio muuttuu. Tutkittava on, onko sillä hyödyllistä
kontribuutiota DX-lähtöihin, sen ylitse kuin mitä liki nollakorkeuden
maatason pienennys potentiaalisesti heikentää (vaikka päinvastoinkin
voi käydä; johtopäätös on nimittäin ennenaikainen). Nyt ollaan tosin
tekemisissä useamman parametrin kanssa, ja oikeastaan voidaan vain
vertailla valmiita lopullisia kokonaisuuksia. Osittais-trendeihin
voi kuitenkin viitata optimointiprosessin osatekijöinä. Simulointi
auttaa tässä hyvin paljon (esim. Antenna Optimizer).

Ongelmallista nollakorkeuden massiivisilla radiaalinipuilla on kuitenkin
seikka, että heti kun metallilangat loppuvat, niin Brewsterin raaka yhtälö
iskee radioaaltojen lähikentän muodostusprosessiin, ja huolimatta siitä,
että radiaalimaa on 0.8 lambdaa läpimitaltaan, niin säteilykuviö ponkaisee
korkeisiin kulmiin epätäydellisen maan takia. Radiaaliverkkoa voi tietenkin
laajentaa, mutta lankaa tarvitaan kohta "yhden tehtaan vuosituotannon verran".
Kilometrin pituisilla radiaaleilla saadaan lähtökulma kyllä jo kohtalaisen
alas (tämä kaikki on vain suuntaa antavaa vihjailua). Minulla ei ole tarkkaa
tietoa siitä, että tarvitaanko lisää lankoja kun matka piuhojen välillä alkaa
olla satojen metrien päässä useiden metrien luokkaa.

Vähemmän materiaali-intensiivinen lähestymistapa onkin sitten maaperän
ominaisuuksien määritys käytetyllä taajuudella, Brewsterin kulman arvio,
ja mallinnukset esimerkiksi pelkällä pystydipolilla. Mikäli on tietoa
siitä, millä lähtökulmilla DX-asemat parhaiten kuuluvat, valitaan dipolin
keskipisteen korkeus sen mukaisesti, että säteilyn maksimi muodostuu juuri
"näille kulmille". Silloin voi myös unohtaa laajankin radiaaliverkon hyödyn,
jos se sijaitsee vaikka parikymmentä metriä dipolin keskipisteen alapuolella.
Säteilykuvio muodostuu aaltojen heijastuksesta kauempana maastossa, ja itse
asiassa dipolin päiden suuntaan kenttä on käytännöllisesti katsoen nolla.
Tämän jälkeen dipolia voi alkaa lyhennellä kapasitanssihatuilla vaikka
molemmista päistä. Dipolia ei tarvitse syöttää keskeltä, ja tässä tuleekin
mukaan se optio, että sitä syötetään alemman kapasitanssihatun kohdalta
pienellä virralla ja suurella jännitteellä. Pystydipoli on kyseessä.

Tässä on ollut tarkoitus purkaa auki eräs vaihtoehtoinen suunnittelustrategia,
ja siihen liittyvät taustatekijät. Pitää tunnustaa, ettei minulla ole esittää
mitään tuoreita simulointeja alabandien antenneista. Kokemuksia vertikaaleista
kyllä on, mutta tarkoitus oli sanoa, että OH1AF:n tapaus oli ainoa, missä oli
metsää tai puita selvästi näkyvissä lähiympäristössä, ja että pidennetyn tikun
tulokset olivat erittäin myönteisiä verrattuna "maassa seisovaan
varttiaaltoon".

Brewsterin kulman ominaisuus on, että sillä kulmalla radioaallon heijastus on
heikoin, ja 90 asteen vaiheessa, pystypolarisaatiolla. Alemmilla lähtökulmilla
se pyrkii kohti 180 asteen vaihekulmaa (kuten horisontaalipolarisaatiolla), ja
korkeimmilla kulmilla kohti nollavaihetta. Sitävastoin ideaalimaaperän kanssa
heijastuksen vaiheensiirto on vakio-nolla. Brewster-parametrit on laskettava
jokaiselle taajuusalueelle ja maaperälle erikseen. Täten myöskään kaikkia
johtopäätöksiä VHF-alueelta ei voi suoraan siirtää alemmille taajuuksille.

Näistä ominaisuuksista johtuen muistuttavat huonon maaperän päällä matalien
lähtökulmien (Brewsterin kulmaa alemmat) säteilykuviot toisiaan, sekä
horisontaalipolarisaatiolla, että pystypolarisaatiolla. Tämä myös puolustaa
sitä, että pystypolarisoidut säteilijät pitää hinata kohtalaisen ylös, jotta
ne jaksavat ruokkia DX-maisemia ionosfäärin kautta. Matalilla vertikaaleilla
ei kertakaikkiaan matalia lähtökulmia herätetä, paitsi joillakin Karibian
saarilla 4 S/m suolaveden ääressä (vert. 6Y5A, jos kutsun oikein muistan).

Jutun laajuus alkaa olla väsyttävän pitkä, joten kiitän niitä jotka tähän asti
jaksoivat lukea. Itselleni tämä oli tarpeellinen kertaus perusasioista.
Pyydän
mahdollisia kommentteja tai korjausehdotuksia, mikäli epätarkkuutta esiintyy.

Alla oleviin aikaisempiin kommentteihini on tehty tarkennukset ja kielelliset
korjaukset; varsinaisia asiamuutoksia ei ole ollut tarpeen tehdä, niitä on
vain
laajemmin kommentoitu ylempänä. Koska itse en ole ollut kovinkaan
rf-aktiivinen
viimeisen 18 vuoden aikana 50 MHz:iä matalammilla taajuuksilla, toivon että
näillä
kommenteilla olisi välillisesti vaikutusta OH-asemien tuleviin
signaalitasoihin.

Toivotan viihtyisää aikaa kokeilujen parissa; raportoikaa tuloksenne, kiitos!

                                       73, "Zaba"  OH1ZAA/2

P.S. Allekirjoitan Jarin mekaaniikan näkökohdat; valinnat/tulokset ovat
operaattorin!