[CCF] Hanaa vertikaaliin! RE: Vertikaali pusikossa

'Zaba' OH1ZAA zaba at dlc.fi
Tue Feb 21 08:00:37 EST 2006

Jukka-san,

Hyvät huomautukset! Itse asiassa häviöllistä mössöä tulee
väliin, jos radiaalit upotetaan vaikka 20 cm syvyyteen...

Samanlaisia "lyhennyksiä" tapahtuu kuin esim. koaksiaalin
sähköisessä pituudessa. Telefunkenilla taitaa olla patentti
antennista, joka upotetaan tislattuun veteen, jolloin sen
ominaisuudet skaalautuvat noin (juuri 80) = 9 x isommalle
taajuudelle. Voisi olla hyvä ratkaisu alabandeille vähän
lämpimämmissä ilmastoissa. En ole selvittänyt kuinka paksu
vesikuorrutus pitää olla aallonpituuteen nähden, mutta olen
valmis pujottamaan ohuen piuhan pystysuoraan vesiletkuun.
Luuleen, että kokeeksi aluksi hanavesi riittää, ja eri
kertoimilla pakkasnesteen sekoitus; huom. 137 kHz !!

Joo, 3.5 MHz:n pitkästä tikusta tulee puolella taajuudella
vain maassa seisova vartti-aalto, ja sen tehokkuutta olen
tässä koko ajan relativoinut. Lyhyt tikku on periaatteessa
kapeakaistainen, mutta loppujen lopuksi minkään antennin ei
tarvitse olla oikeasti "resonanssissa" toimiakseen. Yagikin
perustuu siihen, että reflektori on mollissa ja direktori
duurissa. Syöttöelementti vedetään sitten vaikka väkisin
sovitukseen esim. gammalla tai muulla piirihässäkällä.

Kunnon vertikaali saadaan tosiaan kun raivataan kaikki
olemassa olevat mastot lähietäisyydeltä pois. Siinä tosin
voi vähän ylempien taajuuksien anti heikentyä kontestissa.

                              73, "Zaba"  OH1ZAA/2

P.S. Kaikki prosentit ja desibelit olivat jutuissani hyvin
      suhteellisia ja viitteellisiä. Helposti käy niinkin
      huonolla maalla, että VIRTA puolittuu; silloin -6 dB!