[CCF] Dedicated power! Re: Glossy ants; Re: Mattalasipeilaus; Re: Four_by_4-square

'Zaba' OH1ZAA zaba at dlc.fi
Sun Feb 26 05:42:20 EST 2006

CCF-reality_teams:
Tässä vähän maanpäällistä underground(i)-keskustelua
lepopäivän ratoksi (kommentit ovat tervetulleita).

Jorma-san,

Erillisiä pääteasteita voi todella soveltaa, mutta tässä on
jälleen oltava hyvin tarkka, tällä kertaa keskinäisimpedanssien
takia. Esim. 4-squaressa yleensä etummainen elementti (varsinkin
closed spaced versioissa) kääntää impedanssinsa negatiiviseksi.
Sen säteilyvastus voi siis olla esim. -20 ohmia. Tämä tarkoittaa,
että elementistä pitää pumpata semmoista tehoa ulos, jota toiset
elementit ovat suurella vaivalla systeemiin syytäneet. Kun nyt
vaiheistus hoidetaan passiivikomponenteilla ja koksuilla, niin
"luonto" on hoitanut koko tuon homman tasapainoon viimeisen
päälle (paitsi asiaan kuuluvat resistiiviset piirihäviöt). Kun
erillinen pääteaste laitetaan hoitamaan negatiivista impedanssia,
niin se joutuu oman tehontarpeensa lisäksi vielä nielemään sen
vertikaalista tulevan tehon, ja muuttaa kaiken lämmöksi. Asia
kääntyy siis itseään vastaan. Tämä on selvästi NO-NO tilanne.

Asia muuttuu heti kun meillä on ryhmä antenneja kohtalaisen
kaukana toisistaan, ja keskinäisimpedanssit ovat riittävän
pieniä. Silloin voidaan vapaasti valita vaiheet, ja mikäli
vielä tarvittavat tehot per yksikkö ovat hyvin samantasoisia
jokaisen valitun suuntakuvion kohdalla, niin kokonaisteho
voidaan jakaa usealle pääteasteelle, esim. 1 kW voidaan
hoitaa 4 x 250 watin palikalla. Mikäli ajettaisiin esim.
vakiokantoaaltoa digimodella, niin tämä hoituisi mitättömän
pienillä switching-transistoreilla noin 85%:n hyötysuhteella.
CW:n tapauksessa luulisin, että sama hyötysuhde saadaan, kun
ajetaan CW:n verhokäyrä noille transistoreille vaikka omalla
500 kHz:n hakkurilla, lähetteen spektrin leviämisen välttä-
miseksi. Toisin sanoen, käytetään yhtä transistoriparia
CW-kantoaallon choppaukseen, ja toista hakkuripiiriä sen
syöttöjännitteelle (CW-merkkien verhokäyrän muodossa).
Taitava suunnittelija yhdistää nuo yhdelle trankkuparille.

Lopuksi sitten mainitsemasi broadside-array kahdelle kepille.
Se on helppo tapaus, jos sitä käytetään vain kahdessa modessa:
IN-phase tai OUT-of-phase. Silloin impedanssit ovat identtiset,
esim. 2x 35 ohms (IN) ja 2x 55 ohms (OUT), riippuen spacingistä.
Silloin vain kaksi samanlaista linukkaa keppien juurelle; kaikki
hoituu hyvin kun rajaa vaiheistukset TX-modessa näihin kahteen
tapaukseen; vastaanotossa voi silti valita mielivaltaiset vaiheet.

                                73, "Zaba" OH1ZAA/2