[CCF] Vs: 40m:lle elementtejä?

oh3mep xjr at suomi24.fi
Sun Feb 26 06:55:36 EST 2006

Hei Juhani,

kun ei kukaan muu rohkene mitään kommentoida kyselyysi niin kommentoin
joutessani vaikka informaation arvo ehkä läheneekin nollaa.

Itselläni on 4x gp juuri 40:lle. Kun ei tule säännöllisesti workittua
enkä ole sitä rinnakkain verrannut kenenkään yagiin, niin en osaa
oikein sanoa onko se hyvä vai huono. Multina lähinnä ryttykisoja
workittaessa olemme 40:llä suhteessa pärjänneet paremmin kuin muilla
bandeilla. Onko se sitten 40:n antennin hyvyyttä vai muiden bandien
heikkoutta, en tiedä?

Satunnaisesti kovastakin pileupista olen CW:llä päässyt hyvin läpi ja
kuuntelulla siinä on kyllä vähintään 20-30dB:n sivuvaimennus eli
euroopaa saa mainiosti vaimennettua.

Toi on nurkista löytyneistä alu-putkesta tehty, juuri muistaakseni
40mm ja siitä ohenee. Syöttö juuri maanpinnan yläpuolella ja 4
radiaalia/keppi. Vaiheistuksena Comtecin boksi. Joskus sitä tuli
reissussa testattua ihan onkivapoihin teipatuilla langoillakin
säteilijöinä.

Mutuna sanoisin että performanssi suhteutettuna hintaan on vaikea
lyödä millään yagi-ratkaisulla. Tilaahan se hiukan vaatii, mutta huolto
on helppoa. On mulla 36m mastokin tuossa tyhjänä, mutta ei ole vielä
sattunut kohdalle sellaista kääntömoottoria että sinne viitsisin 40:n
yagia laittaa. Kannatelkoon lankoja toistaiseksi...

Edelleen mutuna sanoisin, että kyllä se 40:n lyhennetty 2 elementtinen
puolessa aallossa jo toimii. Lähtökulma voi jäädä hiukan jyrkäksi mutta
kyllä suuntakuviosta iloa löytyy. Jos masto on kokonaan pyörivä, niin
toki sellaisen laittaisin. Kääntömoottorin kanssa menisikin sitten
harkintaan paikasta ja muista antenneista riippuen.

Joskus kyselinkin 40:n lyhennettyjä ostaakseni, muttei kenelläkään
ollut joutilaana.
Uuteen en sitten ollut valmis investoimaan.

pete
oh3mep