[CCF] CQ WW CW 2008

Jari Ojala jari.ojala at kotinet.com
Wed Aug 26 03:46:04 PDT 2009

Lusikka soppaan...

Muistelen Kaiman 3BU:n joskus olleen sitä mieltä ettei assisted ja ei
assisted luokkia tarvittaisi erikseen!?

Tämmöset keskustelut ja vilunki hommat vähenisivät huomattavasti tällöin.
Miksi yleensä pitää olla  erikseen nämä kaksi luokkaa? Mielestäni single-op
luokissa jo sana single-op sanoo ettei operointiin osallistu kuin yksi
immeinen! Miksi rajoittaa clusterien ja vastaavien käyttöä, jotka ovat
mielestäni passiivisia apukeinoja, joiden käyttö syö myös operaattorin
resursseja.
Lisäksi clusterin käyttöä ei voine valvoa, koska joka asemalle on nykyisin
netti yhteys jotakin reittiä. Entäs tilanne jossa verrataan clussella
olleita vihjeitä lokista löytyviin kertoimiin, jotka saattavat jopa olle
itse löydettyjä, mutta clusselle on vihjattu kyseisiä asemia 5-10 min
välein? Silloinhan on tosi vaikea näyttää toteen mitään suuntaan tai
toiseen?!

Se onkin sitten aivan eri juttu jos asemalla häärii useampia
operaattoreita.....

Jari 8LQ