[CCF] antennien korkeus

Pekka Kolehmainen pekkaea8ah at gmail.com
Sun Dec 20 01:47:59 PST 2009

Hola from EA8!
Tassa kotiinlahtokiireessa sain Jarin 6BG artikkelin antennien korkeuksista.
Palaan kiinnostavaan asiaan, kunhan olen Suomessa. EA8AH bunkkerin antennien
korkeudet on optimoitu EU ja USA suuntaan. Kaytossa oli vuosia sitten ARRL
Handbookin mukana tullut CD, jossa oli jonkun American Broadcast Reseach
Institute? tutkimustulos optimi lahtokulmista eripaikoista maailmaa eri
paikkoihin maailmaa. Noin yhtakkia katsoen Jarin optimilahtokulmat ovat
samoja kuin tutkimuksessa.
Eras tarkea tekija on kuitenkin nahdakseni unohtunut, lieko syy sitten se
etta pohjanmaalla ei ole vuoria!? Hi!
Tarkoitan etta maastoprofiili on ykkostekija optimi maston korkeuden
maarityksessa.
Itse olen kayttanyt Terrain Analyzer ohjelmaa.
Taalla vuoren paalla, josta rinne slouppaa lahes pystysuoraan alas 300
metria, tarvitaan esim 20M lle vain 12m masto!
Tassa provosoivaa tekstia sopan keittoon!
Terv.
Pekka EA8AH