[CCF] OH-asemilla 20 m liian lyhyet mastot :)

Jari Jokiniemi oh3bu at luukku.com
Sun Dec 20 01:57:16 PST 2009

Tuttu juttu.

Näin paatuneena DXerinä olen kokenut jorinat matalalla olevien antennien hyvyydestä joissain olosuhteissa lähinnä pottuiluna. Vaikka olen omakorvaisesti kuullut, että matalampi antenni voi 15:llä antaa paremman signaalin Suomi-Kanaria-välillä kuin korkeampi, niin DX-jahdissa peli ratkaistaan Pasifikin kusoilla. Ihan sama, mikä se signaali on jossain lähellä (kilpailuissa tilanne on toki toinen).

Ja loppumetreillä peli ratkaistaan alabandien Pasifikilla.

Eli saisiko malleista selvyyden, että mikä on oikea antenni 160:n bandilla Etelä-Suomen savipelloilla tahi kangasmetsässä?

-Jari