[CCF] Lyhyt beverage

Juha Cederlund rfjussi at gmail.com
Sun Feb 8 08:38:58 EST 2009

Kiitokset kaikille kommenteista

ON4UN:t , W8IJ:t on luettu ja pähkitty kyllä. Monenlaisia härveleitä löytyy
- pitää vaan kokeilla rohkeasti. Marko OH3XR laittoi kanssa koruttomia kuvia
beveragen pituusvaatimuksista - kiitos vaan 100m on oikeastaan minimimitta.

Pienet loopit mm. Flaggiä ja deltaa olen kokeillut kolmessa eri paikassa ja
ongelmana on kytkeytyminen lähetysantenneihin. Kuuntelulooppi pitää saada
kauaksi lähetysantenneista vähintään 50m. Yksi parhaista kuunteantenneista
oli W1FB:n vaakalooppi, joka on päästä auki 2 kpl 1/4 lankaa kuten rhomibic
3m maasta. Nopea tehdä ja auttaa kyllä, mutta ei suuntavaikutusta.

2 lanbdan Beverageja on rakenneltu jo 80-luvulla ja jopa viritettiin
parhaaseen takavaimennukseen , mutta silloin oli tilaa kerhoaseman metsässä
riittävästi. Maadoitukseen olen aina laittanut lisäsi vielä maatason, useita
radiaaleja, koska maaperä on moreeniharjua.

Tuo Jarin ehdottama BOG on yhtenä testauslistalla ja kiva kuulla, että
toimii. pitää odottaa lumisateista yötä ennenkuin vetää langan tuonne
naapurin pöheikköön HI.

100 metrinen Slinky siis tehdään kanssa 60m tilaan ja perästä kuuluu miten
toimii.

73 kaikille ja kiitokset kommenteista de Jussi OH3RF