[CCF] IDEA: Rubber Clocking ja muu ...

Toni Lindén oh2ua at oh2u.com
Tue Sep 1 02:17:30 PDT 2009

Käytännössähän jo nyt *kaikissa* isoissa kisoissa vaaditaan sähköinen loki.

Esimerkikisi CQWW ja WPX:

CQWW säännöt, XI kohta, alakohta 4:
"Electronic log submission: We
want your electronic log. The Committee
requires an electronic log for any
possible high-scoring log. By submitting
a log to the CQ WW Contest, the entrant
agrees to have the log open to the public.
If possible, we would appreciate
complete frequencies in the log."

CQWPX säännöt, XIII kohta, alakohta d:
"We would appreciate receiving all logs in electronic format.
Electronic submission of logs is required for anyone competing
for an award and for all who use a computer to log the contest
or prepare contest logs."

Lisäksi mm. EUHFC kisassa on vaadittu tarkkojen taajuuksien kirjaamista jo
useamman vuoden ajan.

EUHFC säännöt kohta 11, alakohta c:
"It is strongly recommended to write exact operating frequency for
each QSO in the band column.
*ONLY LOGS WITH EXACT WRITTEN FREQUENCIES WILL BE ELIGIBLE FOR THE PLAQUES."
*

Aina voidaan keksiä hypotettisia tilanteita joilla säännöistä voidaan olla
eri mieltä, mutta oikeasti aika harvassa on ne lokaatiot nykypäivänä mistä
kilpaillaan top sijoituksista eikä saatavilla ole klusteria. Kyseeseen tulee
varmaan jokin peditio asumattomalle saarelle, mutta harvassa on olleet nekin
peditiot joilla ei ole jonkin sortin on-line lokia pedition aikana.

Yksi keino useamman kärpäsen lyömiseksi yhdellä iskulla olisi toki sallia
klusterin käyttö kaikissa single op-luokissa (vaikken itse tätä
kannatakkaan).

Tällöin jokainen vakavissaan kilpaileva varmasti hoitaisi asemalle sen
internet-yhteyden, jolloin myös lokin reaaliaikainen talletus yms. toimet
hoituisivat samalla...

73 de Toni, OH2UA