[CCF] Sääntötulkintaa

timo.korhonen at elisanet.fi timo.korhonen at elisanet.fi
Sat Sep 5 12:40:51 PDT 2009

Moro

Pari kommenttia.

Ilkka Korpela [Ilkka.Korpela at Helsinki.fi] kirjoitti:
> Morjens
>
> Minusta kilpailun järjestäjän asia on sanoa, mitkä ovat
> kilpailun säännöt, maksavathan he palkinnot ja vastaavat loki-
> sopasta. Jos järjestelyt eivät kisaajia miellytä, syystä tai
> toisesta, seuraa siitä yleensä osanottajakato - ei yksin radio-
> urheilutapahtumissa.

Kyllä kai länsimaisessa demokratiassa osallistujilla on oikeus kommentoida sääntöjä
ja niissä mahdollisesti olevia puutteita.
Mistähän palkinnoista puhut?

> Kilpailuja pitää minusta olla erilaisia, ja niissä eri luokkia.
> CQ WW CQ/SSB ei tunnu kärsivän osanottajakatoa. Ei siis liene syytä
> uskoa että tapahtumassa, säännöt ml., on "isompaa vikaa".

Eikö ole isompaa vikaa, kun säännöt sisältävät kohtia, joiden valvominen on mahdotonta
ja joita rikkomalla lopulliset tulokset eivät kuvasta oikeaa tulosta.
Kuten nyt olemme saaneet lukea, niin monina vuosina tuloksia on hävinnyt lopullisista
tuloksista ja penaltyjä ei ole jaettu. Eli samat huijarit ovat jatkaneet vuodesta toiseen.
Tämäkö on mielestäsi oikein?

> Kluster - high tech tms. kisoja voi perustaa siinä missä
> QRPp tai vasemman-käden-avainnus kisoja tai vaikka Vastarannan
> Kiiskien Kuso-ottelut (kv. HF kisa), joissa liittoon kuulumattomista saa
> 3x pisteet.

Vastarannan kiiski taitaa löytyä sieltä jostain muualta. Miten liittoon kuulumattomuus
liittyy tähän asiaan. Onko SRAL:in jäsenyys jokin ehto CQ-kisaan osallistumiselle?
Ainakaan minä en tätä säännöistä löydä.
Monet oikeakätiset huippuoperaattorit opettelivat aikanaan paperilokien aikaan
avaintamaan vasemmalla kädellä operoinnin nopeuttamiseksi, onko tämäkin jokin synti?

> Mitä tulee tekniikan kehitykseen, niin toteaisin vain että miksi
> hevosurheilu elää ja voi hyvin vaikka menopelinä se on jäänyt
> muiden jalkoihin? Ihan kahjoja ja taantuneita kaikki alan harrastajat
> Äkstainin logiikan mukaan. OH5XT:n blogi oli minusta vaatimaton,
> vaikka elävästi Kari aina kirjoittaakin.

Entäs sitten puhelimen, skypen jne käyttö. Meklareitakin on kisassa käytetty single op
luokissa ja kuitenkin loki lähetetty ja hyville sijoille päästy. Kaikkia näitä ei voida estää, sen tunnustan,
mutta sallittakoon sitten cluster kun näitä ei kuitenkaan voida valvoa.

> Timo kysyi tulkintaa säännöistä :
> CQ:n säännöt sanovat ykskantaan että kaikki skoreen vaikuttavat
> asiat pitää hoitaa yksin (SO-luokat). Antennin kääntöön jos käyttää
> kaveria, on se laakista multi-op. Kahvinkeittäjästä en ole varma,
> pitäisi kysyä järjestäjältä. Vaikea on kirjoittaa sääntöjä, joihin
> ei jää reikiä, paitsi ehkä A.N.A.R.T.S. -kisaan?

Eli rahalla saa ja (ravi)hevosella pääsee. Tästä kyllä puuttuu logikka täysin.
Tämä osoittaa hyvin sen, että nykysääntöjä pitää selkeästi tarkentaa ja
samalla ratkaista se, että miten single operaattori luokka määritellään.
Myös kahvinkeittäjien rooli pitää määrittää, eikös tämäkin vie tuloksen
multi-luokkaan. Pidätkö itse breikin kun laitat sumpin piheseen, vai
tuoko kahvinkeittäjä ( apuoperaatori ) kupin kuumaa operaattorille.

> OH1WZ

Timo
OH6GLE