[CCF] Dipoli vs 3 GP

'Zaba' OH1ZAA zaba at dlc.fi
Sun Nov 7 02:45:56 PST 2010

Markku-san,

Tarkoitus on kirjoittaa seuraavaan PileUP-lehteen vähän asiaa,
joka sivuaa havaintojasi. Itse asiassa minulla onkin sattumalta
peräkkäisissä WSPR-blogeissani (linkki alla) keskeiset perusteet
jo ilmaistuna; haluan niitä vain muokata vähän PileUP-vireeseen.

WSPR-analyysi koskee kuitenkin vain 14 MHz:n bandia antennien
suhteen, ja kohinahavainnot enemmän alempia bandeja. Lisäksi
pääroolin omissa havainnoissani ottaa nimenomaan man-made
kohina, mutta se suhteutetaan kontrastilla luonnon tuomaan
taustaan, erityisesti seikassa, että paljonko näitä voidaan ns.
"peukaloida".

Oletan että sinulla on vahvat syyt olettaa, ettei paikallinen
häiriötaso ole osasyynä SNR-arvoihin. Tekemättä mitään
laskelmia, voi kuitenkin yrittää mielessään integroida dipolin
säteilykuvion kokonaiskohinatehoa, ja tulla intuitiivisesti siihen
tulokseen, että kohina jää huomattavasti alemmaksi määrätyistä
suunnista, esim. dipolin langan päiden suuntaan. Näkemättä
vertikaalien suuntakuviota ei ole syytä tarkempaa arviota
antaa, mutta ehkä voisi ajatella niin, että jos vertikaali-
ryhmällä on enemmän suhteellista vastaanottoa alemmilla
lähtökulmilla, niin kaukaisten alueiden QRN (ukkoset yms.)
kantautuu helpommin integraalin summaksi matalilla lähtö-
kulmilla, kuin suhteellisen alhaalla olevaan dipoliin. Eritoten
40 metrin korkeudessa oleva dipoli 3.5 MHz:n bandilla leikkaa
lisäksi laajassa kartiossa suoraan avaruudesta saapuvan kohinan
pois korkeilla lähtökulmilla, mutta niin tekevät myös vertikaalit.
Merkittävä tekijä vertailussa on myös 5 dBi:n ero maksimikeilassa
kahden antennityypin välillä.

Mielestäni puuttu vielä semmoinen laskentaohjelma, jossa
antennin suuntakuvion kohinat voisi integroida ottaen huomioon
luonnon kohinan etenemiset vaihtelevilla keleillä, ja myös taivaan-
kappaleiden sijainnin osuudelta (se piirre erityisesti VHF-käyttöön).

  Cheers/73,   "Zaba"   OH1ZAA / OHoMZA

http://wsprnet.org/drupal/node/2047

http://wsprnet.org/drupal/node/2209

http://wsprnet.org/drupal/node/1027