[CCF] Why not split in contest

Erkki Heikkinen erkki.heikkinen at pp.inet.fi
Mon Nov 29 11:15:40 PST 2010

> Kärjistin edellä. Mutta pysyn mielipiteessäni, että
> ZL8X-tasoisen pedition ei pidä käyttää sekuntiakaan kilpailuihin.
>
> Tämä ei tietenkään poista heidän oikeuttaan tehdä omalla
> peditiollaan mitä lystää.
>
> -Jari, OH3BU

Olen Jarin kanssa pitkälti samaa mieltä.

Täytyy kuitenkin muistaa että DXeri ja kontesteri ovat kaksi ihan
erilaista eläinlajia.

Aikansa kutakin: Aloittelevalle DXerille kontestit ovat kultakaivos,
joista saa nopeasti ja helposti uusia maita ja bandipinnoja. 30-40
vuotta samoja kontesteja kuunnelleella DXerillä on ihan eri mielipide.
Mitään uutta ei enää löydy, ja kontestit alkavat olla enemmänkin QRM:ää
kuin hyödyllistä toimintaa. Minä pidin vuonna 1962 14 MHz CW:llä kuson
USA:an. Ei minulla enää ole tarvetta workkia sinne samalla bandilla ja
modella...

Onhan kontestiasemat ennenkin käyttäneet splittiä. Vaatii hyvää
signaalia että pystyy pitämään *oman* lähetystaajuutensa puhtaana. Ei se
onnistu kaikilta. Tavallisena päivänä kontestin ulkopuolellakin syntyy
helposti täysi bordelli kun pari DX-asemaa levittää splittinsä toistensa
päälle. Siinä sitten bandipoliisit möykkäävät ja ollaan jälleen kerran
EU-ZOO-tilanteessa.

Pahin QRM:n aiheuttaja on kuitenkin klusteri. Virittely ja tahallinen
häirintä (Euroopasta) alkaa 2 sekunnin kuluttua spotista. Kannattaa
miettiä onko järkevää spotata DX:ää uudestaan ja uudestaan vain
näyttääkseen että on saanut kuson ("tnx"-spotti)...

Emppu OH2BF