[CCF] ZL8X Splitit ja spotit

pertti paalanen pertti.oh5tq at gmail.com
Tue Nov 30 11:44:04 PST 2010

Kävin tuolla dx-summitin dataa katselemassa 1000 vihjettä jotka osa sattui
cq ww cw aikaan.

ZL8X vihjeissä oli mainittu uppi ainakin seuraavilla bandeilla.
160, 80, 40, 20, 15 ja 10 m , ei tosin kaikissa. Joten minun kuulo havainnot
ei olleet muistihäirikön tuotoksia. Eniten splittistä oli mainintoja 160 ja
80 vihjeissä. Ehkä splitti ei aina ollut käytössä, kun muutamassa vihjeessä
sitä  EUsta pyydettiin.

DX-clusteri on vain osa hf- kisailijan elämää jos luokka sen sallii, joka
asiasta löytyy huonoja ja hyviä puolia. Riippuen tarkastelijan
ennakkoasenteesta ja kyvystä hyödyntää sen tuottamaan dataa, yhdistettynä
oman aseman suorityskykyyn ja sekä sen hetkiseen hf- kelitietouteen. Siihen
ei skimmereitä välttämättä tarvita, hyvä apu tietysti, jos näitä
perusasioita ei ole operaattorilla hallinnassa.

Joskus aikojen alussa kun dx-clusterit oli pakettiradiolla vorkittavia.
Muistan tilanteen jossa koskis pullo luvattiin jos tällä (dx-clusterin
avulla) saadaan kisa-asemalla yksi uusi kerroin.
Olin rakentamassa kisa-asemalle  2 m pakettiradio yhteyttä silloiseen
runkoverkkoon. En ole koskisen ystävä, joten pullot (huom monikko) edelleen
lunastamatta - ja jääkin.

DX-clusterilla olen edelleen vakio roikkuja, suositan sitä myös
tosikilpailijoille kisojen ulkopuolella, kelitietämys nousee olenaisesti,
jos vielä pystyy bandeja edes kuuntelemaan.

73, Pertti OH5TQ
Pertin päiväkirja uusi osoite
http://perttioh5tq.blogspot.com
pertti.oh5tq at gmail.com