[CCF] Pullat vellit ja skimmeri

markku.a.oksanen at nokia.com markku.a.oksanen at nokia.com
Sun Dec 18 23:55:10 PST 2011

Moro

Tähän on ihan pakko kommentoida:

Itse olen vuodesta 30 vuodessa tosiaan nähnyt tätä kehitystä tavallaanhan tässä on kaksi puolta:
Uuden teknologian kehitys amatöörivoimin on juuri sitä toimintaa miksi tämä harrastus on niin kiinnostava ja hieno.

On ollut todella mahtavaa kun voi RBN datoista katsoa miten oma asema kuuluu eri puolilla palloa.
Esimerkiksi ARRL 10 kisassa minulla oli RBN ikkuna auki jossa oli OH filtteri päällä, sillä näki tosiaikaisesti miten oma CW kuuluu
ja miten eteneminen vastaa odotuksia tai vaikkapa simulaatioita. Tämähän on täysin uusi funktionaalisuus ja ainakin
minulle tuo iloa ja kiinnostusta CW  kisaan. Tietenkin määrätty kiinnostus tekniikkaan ja radioetenemiseen tässä tarvitaan.

Miten teknologiaa käytetään on sitten se toinen asia.  Vaikkapa clusterin tai RBN käytön tapauksessa ei ole sinänsä mitään
syytä olla KUUNTELEMATTA sen tärkeän kertoimen KUTSUA ennen kuin dumppaa oman kutsun  taajuudella.
Nämä teknologiat korvaavat mielestäni vain sen ankaran VFOn pyörittelyn.

Ovatko muutkin täällä kirjoittelavat yhtä seniilejä kuin minä jos muistavat että kutsun dumppaus 6 kertaa ennen kuuntelua
ja muu huono käytös olisivat jotenkin uusi asia?

Entä sitten se että ei tule oikeaa kaksisuuntaista QSOa kun vastaaseman kutsu tulee klusterilta tai RBN?
Ihan oikeastiko kilpailuun osallistuvat haluavat tarkoituksella mokata olemalla tarkistamatta kertoimen kutsua?
Kokemukseni on että vihjeisiin ei voi luottaa vaan joka kutsu pitää tarkistaa omin korvin.

Tässä pitää tietty sanoa että olen itse ajellut assisted luokassa viime vuosina.

Markku
OG2A/OH2RA