[CCF] Sainio ja Skimmeri

Timo Törö Timo.Toro at ibb.fi
Wed May 18 00:59:40 PDT 2011

At 10:12 +0300 18/5/11, oh5c wrote:

>Olen ollut huomaavinani että dx-cluster info on näin 100W asemalla = jo
>menetetty info. Jos infottu DX jaksaa jatkaa useita tunteja / päiviä
>taajuudella, sitten se voi kolahtaa kotiin. Oikea split taju kuitenkin
>tuottaa jopa superpilessä pinnan, mutta mitä Emppu tarkoittaa tuolla
>skimmerin spotin klikkaamisella, onko taas joku juju kekattu asiaan,
>ettei kuuntelulla ( lue ei kauko-ip ) olekaan enää mitään jakoa dxcc
>jahdissa eikä kisoissa.
>

>--
>Jussi oh5c
>oh5c at sral.fi
> [...]

Ainahan ne DX:t ovat olleet vaikeita ajaa.
Suomesta on yleensä niin huonot kelit, että
langoilla ei pahemmin ole jakoa ennenkään ollut.

Skimmerispotit ovat siinä mielessä hyviä, että
esim joku karibian asema, on jenkeille niin
arkipäiväistä tusinakamaa, että niitä ei spotata.
Mutta nyt ystävämme skimmeri onkin valppaana ja
pohjolan ukot voivat mennä kuulostelemaan josko
keliä sattuisi olemaan.

Vielä ne pilkutkin voivat nousta. Ehkäpä sitten
voidaan taas kehuskella kuinka pikkuteholla
pidettiin kuso maailman ääriin. Se on sitä paljon
mainostettua ilmaista puheaikaa. Siinä välissä
investoidaan antenneihin ja linukoihin. Jos
asemat ei kuitenkaan kuulu voi viritellä vaikka
omaa skimmeriä. Ihan hyvää ja kehittävää puuhaa
sekin. Kierrätyskeskuksesta saa halpoja mikroja
ja radiot voi vaikka itse kasata. Eläkeläisetkin
voi radiota rakentaa, pitää hankkia vaan
tarpeeksi vahva suurennuslasi. Ei ole
rahakysymys,ei. (Vaikka SRAL on kuppaakin OT:t
kuiviin jäsenmaksuillaan.)

Timo, --5kw