[CCF] Skimmer

ilkka korpela ilkka.korpela at gmail.com
Thu Sep 22 07:01:56 PDT 2011

Timo ja muut,

Nämä on vaan mielipiteitä, mutta itse koen, että CW-skimmerit, ja
niistä muodostetut verkot, sekä klusteriverkot ovat pilanneet sen
hauskuuden jota koin radiourheilussa. Minusta niihin turvautuminen
vertautuu rollaattoriin tmv. Muistan kuinka aistivammaisille mietittiin eri-
laisia systeemejä, että he voisivat pitää aisteiltaan terveiden kanssa kusoja
puheella ja CW:llä, taisi olla jo 1980-luvulla. Nyt vastaavaa teknologiaa
on tarjolla kaikille. Toisaalta soisi siis olla iloinen.

Minun mielestä raja CW:n kohdalla pitää mennä siinä että kopitus (dekoodaus) on
yksin operaattorin _kuuloaistin_ varainen asia. Minusta bandmapilta klikkailu
vaan ei ole radiourheilua, paitsi jos on itse bandmapin dekoodannut täyteen.

Ymmärrän kehityksen ja sen laajan hyväksynnän, kun katson
ikäjakaumiamme.Hauskanpito ja
ajanviete radiokilpailuissa on ihan ok, mutta niissä on ollut mukana joukko
kaltaisiani, joille kehitys on iso pettymys. Voi olla että näen asia väärin ja
siksi kysyinkin mitä kaltaisilleni voisi olla tarjolla, mikä on se
kiva, jota en
kehityksessä näe - ja tulihan sitä jo. Syvällisesti pohtien. Kiitos.

Ja mitä RTTY:hyn tulee, ihmettelen miksi sitä takaperoisesti emuloidaan
digitaalilaitteilla. Onko todella niin ettei mikään muu
digi-lähetelaji olisi passelimpi?
Arvostan toki ominaisuutta, jonka Juhani toi esille, pienessä sievässäkin osuu
taajuudelle paremmin. Muistan OH1AD:lla Siemenssin ison mekaanisen myllyn,
joskus vajaa 30 v sitten. Silloiset salolaiset radioinsinöörit sille
jo hymähtelivät
vanhanaikaisena modena. Suo sillä - vetelä täällä.

Ja homma jatkuu, 3510 +/-

 ilkka

'