[CCF] Kulmahammas ja Harang! Re: Maksimikelit!! (napa-alueen syömähammas)

'Zaba' OH1ZAA elefa at wippies.fi
Sun Dec 2 08:22:17 EST 2012

Sirs!

Harangin lisäksi ionosfäärissä on muitakin päivittäisiä ilmiöitä, kuten EEJ:

http://info.geomag.us/equatorial_electrojet.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Equatorial_electrojet

Filmissä (movie, alin) näkee miten USA:n päällä liikkuu sininen läiskä
klo 19Z jälkeen (tarkoittaa magneettikentän heikkenemistä). Tämä on
kuitenkin päivittäinen perusilmiö, eikä selitä "syömähammaskeliä", joka
muistaakseni syntyy parhaiten K=2 / K=3 indekseillä, eikä niinkään K=0
tilanteessa, eli rauhallisen geomagneettisuuden aikaan. Itse Equatorial
Electrojet vaikuttaa vain päiväntasaajan magneettikentässä, mutta se
on lähtöisin samasta West-East sähkökentästä. Näitä lukiessa saa
monta kertaa invertoida etumerkkiä, kun elektronit virtaavat vuorostaan
länsisuuntaan kentän suuntaa vastaan, vaikka Virta on myötäsuuntainen .
Magneettikentässä syntyvä Lorenzin voima on taas ihan oma lukunsa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lorentzin_voima

Lorentz saattaa olla siihen syyllinen, että ns. Winter Anomaly ei esiinny
nimeksikään eteläisellä pallonpuoliskolla. Lorentzilla on "lakaisuvoimaa",
joka saattaa tiivistää elektroneja sopivissa olosuhteissa kerrokseen. Ero
on sitten suuri, jos magneettikenttä osoittaakin vastakkaiseen suuntaan.

Tätä kirjoittaessa X-ray flux on vajonnut alle B2, joka on kymmenisen kertaa
heikompaa tasoa kuin keskiarvot kymmenisen vuotta sitten. Menneen kuun
aikana oli kuitenkin tämän pilkkumaksimin korkeimmat hetkelliset pilkkuluvut,
eli tarkkailemalla hyviinkin MUF-keleihin voi osua, matalasta keskiarvosta
huolimatta. Cycle 24 saattaa olla hyvin samanlainen kuin Cycle 14 ja 16.

   Cheers/73, "Zaba"   OH1ZAA

http://www.solen.info/solar/images/comparison_similar_cycles.png